انشا در مورد سال تحصیلی جدید
خوب مدارس دوباره باز شدند و پدر مادر ها باید خودشان برای انجام تکالیف بچه ها آماده کنند : ) به همین مناسبت ۳ انشا در مورد اول مهر و شروع سال تحصیلی جدید آماده کرده ایم که تقدیم حضور شما میکنیم شادی به عنوان اولین انشایی که قرار است در سال جدید تحصیلی بنویسید مفید باشد . از شوخی گذشته با پایان تابستان علاوه بر آغاز فصل تحصیل بچه ها کار پدر مادر ها هم که همیشه دغدغه پیشرفت تحصیل فرزندانشان را دارند بیشتر میشود… ما هم برای شروع گفتیم یک کمکی کرده باشیم :))))
مقدمه :
به نام خداوند آفریننده قلم انشای خود را با نام و یاد خداوند آغاز میکنم .
به نام خداوندی بزرگ و مهربان
من اول مهر را دوست دارم .
نه فقط به خاطر دیدار دوباره معلم هایی که دوستشان دارم
یا به خاطر زنگ تفریح و بازی و گفت و گو با دوستان صمیمی.
بلکه به خاطر حس خوبی که آموختن به ما به میدهد .
تابستان اگر چه بچه ها آزادی بیشتری دارند
و نگران درس ها و تکالیفشان نیستند ولی گاهی انسان حوصله اش سر میرود
چون کاری مفیدی نیست که انجام بدهد .
انشا در مورد اول مهر
انسان ها وقتی کار مفیدی برای انجام دادن داشته باشند احساس رضایت و آرامش دارند .
و ما وقتی کوچک هستیم آموختن علم و دانش مهم ترین و مفید ترین کاری است که باید با پشت کار شادابی و تلاش انجام دهیم .
آینده کشور ما فقط با بازی کردن و خواب ساخته نخواهد شد
و ما در برابر آینده خودمان و آباد کردن کشورمان و سربلند کردن پدر و مادرمان وظیفه سنگینی داریم.
البته من هم بازی کردن و تفریح را دوست دارم
ولی سعی میکنم هم درس هایم را درست انجام دهم هم به بازی و سرگرمی بپردازم .
تا وقتی که سال تحصیلی تمام شد و تابستان بعدی شروع شد من با یک کارنامه پر از نمرات خوب تعطیلاتم را آغاز کنم .
در آغاز سال من از خدا میخواهم من را کمک کند عمر خودم را در راه علم و دانش و رضایت خودش صرف کنم . آمین.
نتیجه گیری :
من مدرسه را با همه سختی هایش دوست دارم و از خدا میخواهم من را در رسیدن به اهدافم یاری کند .
***************
مقدمه :
نون والقلم وما یسطرون
متن انشا :
مهر می آید با مهری بی پایان …
دوباره کیف و مداد و خودکار و دفتری با برگه هایی که بوی نویی میدهند
همه چیز مثل بهار تازه است و روح افزا
و من پرم از هزار انگیزه و هدف بلند که در ابتدای سال تحصیلی به آن می اندیشم
میدانم که شاید به همه آنها دست نیابم
اما به خودم قول میدهم که هر بار خسته و نا امید شدم دوباره و دوباره و دوباره شروع کنم
آری من خسته نخواهم شد.
انشاء درباره اول مهر
خسته نخواهم شد و دست از تلاش نخواهم کشید به خاطر این کیف و لوازم التحریری که دسترنج پدری ست زحمت کش که در با وجود بار سنگین هزینه های زندگی هر بار با شوقی در چشمانش وسایل تحصیل را برای من آماده میکند .
دست از تلاش بر نمیدارم برای مادر که در ابتدای سال تحصیلی با عشق و امیدی بی کران مرا از زیر قرآن عبور میدهد و مرا با آیت الکرسی و حمد و سوره راهی مدرسه میکند .
دست از تلاش برنمیدام برای معلمانی که علم آموزی و تعلیم برایشان شغلی مانند سایر شغل ها نیست ، شغلی است آمیخته به تعهد و مهر به آموختن.
آری… حتی اگر خسته شوم یا نا امید دوباره بلند میشوم و شروع میکنم
به خاطر همه دختران و پسران کار که هرگز مثل من مجالی برای تحصیل و علم آموزی نداشته اند ، پدر و مادری که برقه شان کن و معلمی که بیاموزشان …
میدانم برای سال های آتی زندگی ام راهی سخت در پیش رو دارم
اما من سخت تر خواهم جنگید
و در نهایت به خاطر همه ضعف هایی که دارم و تنها به خداوند بزرگ امید دارم .
پایان .
***************
مقدمه :
صدای پای مدرسه می آید …
اول مهر، روزی نیست که مدرسه ها باز می شوند؛
اول مهر روزی ست که تو تصمیم می گیری درِ مدرسه را باز کنی.یعنی همان روزی که تصمیم می گیری دانش آموز شوی؛ آن وقت می بینی که خانه مدرسه است، کوچه مدرسه است، شهر مدرسه است، دنیا مدرسه است؛ و هر جا و هر چیز، درسی ست برای آموختن.روزی که تو دانش آموز شوی، همه جا مدرسه خواهد شد؛ و از آن روز به بعد ، تمام روزها ،اول مهر است…
انشاء در مورد اول مهر
ﺻﺪﺍﯼ ﭘﺎﯼ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ…
ﻗﻠﻢ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻣﺸﻖ ﻫﺎ، ﻣﯽ ﺩﻭﻧﺪ ﻭ ﻣﺸﻖ ﻫﺎ چشم ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﭽﻪ ﻫﺎیند.ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻓﺘﺮﻫﺎﯼ ﻧﻤﺮﻩ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻧﻪ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺭﺍ ﺛﺒﺖ ﮐﻨﻨﺪ.ﺁﺏ ﺧﻮﺭﯼ ﻫﺎ، ﺗﺸﻨﻪ ﺳﯿﺮﺍﺏ ﮐﺮﺩﻥ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﻟﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﯿﺎﻩ ﻫﺎ، ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺩﯾﺪﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻠﻮﻍ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺎﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﮐﻼﺱ.ﮐﻼﺱ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﻟﯽ، ﺻﺪﺍﯼ ﭘﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯندگان ﺩﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺳﮑﻮﺕ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺩ، ﺩﺭ ﻫﺎﯼ ﻭ ﻫﻮﯼ ﺍﻣﯿﺪﺑﺨﺶ ﺁﻧﻬﺎ، ﺁﺭﺍﻡ ﺁﺭﺍﻡ ﻣﺤﻮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.ﺑﺬﺭ ﺗﻌﻠﯿﻢ، ﺁﻣﺎﺩﻩ ﮐﺎﺷﺘﻦ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻌﺪ ﻭ ﭘُﺮ ﺑﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﯿﻤﮑﺖ ﻫﺎ ﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎ ﻭ ﮐﯿﻒ ﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.ﺻﺪﺍﯼ ﮔﺎﻡ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ؛ ﺻﺪﺍﯼ ﺷﮑﻔﺘﻦ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﻪ ﺯﺩﻥ، ﺻﺪﺍﯼ ﺭﻭﯾﺶ ﻭ ﺭُﺳﺘﻦ، ﺻﺪﺍﯼ ﭘﺎﯼ ﺑﻬﺎﺭ، ﺻﺪﺍﯼ ﭘﺎﯼ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻣﯽ آید… صدای پای عشق…
انشا باز آمد بوی ماه مدرسه ، انشا اهداف من در سال تحصیلی جدید
******************
1 مهرماه؛ آغاز سال تحصیلی و روز بازگشایی مدارس
بازهم با پایان یافتن فصل تابستان بوی مهر در شهرها و کوچه های کشورمان پیچیده است. و باز هم مدارس چشم به در دوخته اند و به انتظار نشسته اند تا سال تحصیلی جدید را همراه با دانش آموزان آغاز کنند. با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه می شوند. همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد.
– اهمیت روزهای آغازین سال تحصیلی
روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است. ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد.
– دوران طلایی تعلیم و تربیت
دوره دبستان از جهت تعلیم و تربیت، بهترین دوران است. در این دوره، کودک ویژگی های روانی و آمادگی کاملی برای تربیت پذیری و ادب آموزی دارد. آموزش رسمی کودک از این مرحله آغاز می شود. بنابراین این دوران طلایی را که بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت کودک است، نباید به سادگی از کف داد.
– محیط آموزشی مناسب
به گفته کارشناسان، کیفیت نظام آموزشی، ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس و محیط دارد؛ به عبارتی، وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز در یادگیری است. نظام آموزش و پرورش مناسب، یکی از پایه های پیشرفت در جوامع امروزی است. سرمایه گذاری در جهت ارتقای سطح کمّی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، امّا قدم اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است. بنابراین یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود ایجاد محیط آموزشی مناسب در مدارس کشور است.
– دوست یابی و استقلال
در سال های نخست تحصیل، کودک میل شدیدی به رفاقت با هم سالان خود دارد و این کار در خانواده امکان پذیر نیست. هم چنان که یادگیری و علم آموزی نیز در محیط خانه معمولاً مقدور نمی باشد حتی اگر امکانات لازم برای آموزش کودک در خانه فراهم باشد و مادری بتواند کودک خود را آموزش دهد، باز هم کودک از حضور در مدرسه بی نیاز نیست؛ زیرا زندگی با هم سالان و تن دادن به زندگی جمعی با تمام خصوصیات، آثار و نتایج مربوط به آن چیزی است که هرگز خانواده قادر به ایجاد آن نیست.
– کتاب، یار و همراه دانش آموزان
هرسال با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید؛ در بیشتر فروشگاه های لوازم التحریر، کتاب هایی در انتظارند تا سال تحصیلی را به همراه دانش آموزان آغاز کنند؛ کتاب هایی که از آغاز سال تحصیلی تا پایان آن پابه پای دانش آموزان پیش می روند. بچه ها رشد می کنند، بزرگ می شوند و به کلاس های بالاتر می روند و کتاب ها هرآنچه در دلشان نهفته است، بی هیچ چشم داشتی تقدیم بچه های می کنند. هرساله با بازگشایی مدارس میلیون ها کتاب با دانش آموزان هم دل و همراه می شوند تا آنها را به سوی رشد و آگاهی رهنمون شوند.
شاید دانش آموزان تاکنون به این فکر نکرده باشند که کتاب های درسی آنها چگونه تألیف، چاپ و آماده توزیع می شوند. برای آماده شدن این کتاب ها تلاش های بی وقفه ای صورت می گیرد. مسئولانِ تألیف، چاپ و توزیع این کتاب ها شبانه روز کار می کنند تا آنها را به موقع به دست دانش آموزان برسانند.
مراحل مختلفی وجود دارد تا این کتاب ها برای توزیع آماده شوند، از جمله: تألیف دست نویس، بررسی مطالب، ویرایش، حروف چینی، تصویرسازی، رسم نمودارها و صفحه آرایی. پس از این مراحل و در خلال آنها هم کتاب ها چندبار نمونه خوانی شده، پس از اصلاح نهایی برای چاپ سفارش داده می شوند. حاصل این تلاش های شبانه روزی در موعد مقرّر به دست بچه ها می رسد.
****************
سال تحصیلی دیگر
یک سال تحصیلی دیگر آغاز شد. این آغاز زیبا را به شما استادان، معلمان و مربیان گرامی شادباش می گوییم و امیدواریم در امر تعلیم و تربیت امیدها و سرمایه های آینده میهن اسلامی مان موفق باشید.
فصل درس
آغاز سال تحصیلی بر همه شما مبارک! دانش آموزان عزیز، یک بار دیگر فصل درس از راه رسید؛ بسم الله! از همین امروز عزم خود را جزم کنید، کمربندهایتان را محکم ببندید و با نام و یاد خدا پله های نردبان دانش را با موفقیت طی کنید.
ماه مهر
آغاز ماه مهر، بر شما مبارک باد. پدر و مادر گرامی، مهرماه را حتما با مهر و محبت آغاز کنید. حتی الامکان برای فرزندان دانش آموزتان هدیه ای زیبا و دوست داشتنی تهیه کنید و به مناسبت آغاز سال تحصیلی و به امید موفقیتشان به آنها تقدیم کنید. البته فرزندان کوچک تر خود را هم فراموش نکنید.
آغاز بازگشایی مدارس
ماه «مهر» مصادف است با آغاز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی. می توان گفت که زندگی کمتر کسی از شور و جنب و جوش آغاز سال تحصیلی برکنار مانده است. تقریبا همه مردم به گونه ای با این مسئله مربوطند. آنان که نه خود دانش آموز و دانشجویند و نه فرزند محصل دارند و نه معلم و استادند و نه کسب و کارشان با شروع سال تحصیلی دگرگون می شود، لااقل شلوغی خیابان ها و رفت و آمد دانش آموزان، فضای زندگی آنان را دگرگون و نظرشان را به خود جلب می کند.
برخی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) درباره دانش اندوزی
دانشمندان فرد
این کودک ها امید آتیه مملکت ما هستند و از این کودک های امروز، انسان ها و دانشمندان فردا درست می شود. اینها هستند که در آتیه، مملکت ما را اداره می کنند و پس از ما اینها باید استقلال مملکت و آزادی را حفظ کنند.
تحصیل همراه تهذیب
شما باید در هر جا که تحصیل می کنید و جوان ها و کودکان ما در سرتاسر کشور، در هر مرکزی که اشتغال به تحصیل دارند، باید توجه به این داشته باشند که تحصیل همراه تهذیب و همراه تعهد و همراه اخلاق فاضله انسانی است که می تواند ما را به حیات انسانی برساند و می تواند کشور ما را از وابستگی ها نجات بدهد.
علم و اخلاق
اکنون به عنوان پدر پیری، شما عزیزان را نصیحت می کنم که در تحصیل علم و فراگرفتن دانش و اخلاق و کردار نیکو کوشا باشید، که افراد متعهد و سودمندی برای اسلامی بزرگ و میهن عزیزمان باشید. خداوند یار و نگهدارتان.
علم و عمل
با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید که زندگی زیر چتر علم و آگاهی، آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها، آن قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از یاد می برد.
جدیت در تحصیل علم
عزیزانم،… تقوا و پاکی و پاکدامنی را پیشه کنید و نظم [را] در زندگی و تمامی مراحل آن حکم فرما سازید و با جدیت به تحصیل علوم و کسب معارف و بهره وری از استعدادهای الهی خود بپردازید.
سرافرازی و اعتلای کشور
سلام بر جوانان برومندی که با سلاح علم، در سرفرازی و اعتلای کشور ـ کشور عزیز اسلامی ـ کوشا و در رسیدن به هدف های انسانی ـ اسلامی، از هیچ زحمت و کوشش دریغ ندارند.
به دست آوردن استقلال
برای به دست آوردن استقلال فکری و بیرون رفتن از زندان وابستگی، خود و مفاخر و مآثر ملی و فرهنگی خود را دریابید. باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلف، اساس فعالیت جوانان دانشجوی عزیز ما باشد، که نیازمندی های میهن به دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود.
راه طولانی
بشریت با همه پیشرفت هایش در علوم و فنون، در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل، راه طولانی در پیش است.
سرنوشت یک کشور
سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده های مردم، در دست طبقه تحصیل کرده است و هدف بزرگ استعمار نو، به دست گرفتن مراکز این قشر بوده است.
رسول اکرم(ص) و دو حلقه جمعیت
رسول اکرم(ص) وارد مسجد مدینه شد. چشمش به دو اجتماع افتاد که هر دسته، حلقه ای تشکیل داده، سرگرم کاری بودند. دسته ای مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور شد. به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «این هر دو دسته کار نیک می کنند و اهل سعادتند». آنگاه فرمود: «اما من برای آموزش و دانا کردن فرستاده شده ام». سپس خود به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست.
علم آموزی، وظیفه ای همگانی
حضرت محمد(ص) می فرمایند: «آموختن علم بر هر مسلمانی واجب است». قبل از ظهور اسلام، بعضی از جوامع متمدن تحصیل علم را از حقوق و امتیازات طبقات خاص می دانستند و برای سایرین چنین حقی قایل نبودند؛ اما در اسلام نه تنها «آموختن دانش»، به عنوان یک حق از امتیازات کسی نیست، بلکه تحصیل آن بر همه افراد واجب است.
تحصیل علم شرطی سنی ندارد.
ممکن است تکلیف یا عملی از لحاظ زمان محدودیت داشته باشد و در هر زمانی نتوان به آن پرداخت مثلاً روزه واجب، وقت و زمان معین دارد و نیز نماز در وقت معینی باید گزارده شود. اما تحصیل علم به هیچ زمان و سن و سالی محدود نمی شود. در حدیث آمده است:
«در همه عمر، از گهواره تا لحظه مرگ، در جستجوی علم باشید».
دانش آموزان، مهم ترین سرمایه
دانش آموزان مهم ترین سرمایه های حال و آینده کشورند؛ زیرا دو ویژگی مهم «تحرک و شادابی» و «پاکی و معصومیت» را در خود جمع کرده اند همان طور که در دوران پیروزی انقلاب و نیز در دوران جنگ تحمیلی به واسطه این دو ویژگی، ثمرات زیادی از سوی دانش آموزان نصیب کشور شد، در مرحله سازندگی نیز بهره های فراوانی می توان از این سرمایه عظیم برد. اما مهم ترین سرمایه های آینده اند، زیرا عامل اصلی انتقال ارزش های ملی و مذهبی به نسل پس از خودند و از طرفی سرمایه های مورد نیاز آینده کشور در زمینه های مختلف فنی، تخصصی و آموزشی را فراهم می کنند.
توقعات غیرمنطقی
باید در توقعات و رفتار خود همیشه تعادل را حفظ کنیم. افراط در هر کاری بد است. روش های نادرست و رفتارهای غلط، چهره ارزش ها را زشت و منفور می کند. توقعات غیرمنطقی، تکرار مکررات، تأکیدهای خسته کننده، سرکوفت زدن و تحقیر کردن در مورد درس، عبادت، کار و مانند آن نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت.
رفتار غیرمنطقی
برخی والدین درس فرزندان خود را بهانه ای برای ابراز ناراحتی ها و بی حوصلگی های خود قرار می دهند، و برای رفع سر و صدا و شیطنت فرزندان، آنها را به نشستن و درس خواندن مجبور می کنند و برای متقاعد کردن، محکوم کردن و ساکت کردن آنها پیوسته از درس خواندن آنان ایراد می گیرند. این رفتار غیرمنطقی که متأسفانه در روابط خانواده ها با دانش آموزان فراوان مشاهده می شود، درس را به ابزاری برای فشار و اعمال خشونت و برهم زدن تمایلات طبیعی فرزندان مبدل می سازد و موجب ایجاد نفرت نسبت به درس می شود.
دوست درس خوان
بسیاری از دانش آموزان در تنهایی، حال و حوصله درس خواندن ندارند؛ زود خسته می شوند یا گرفتار چرت و کسالت می شوند. اگر تو از این دسته افرادی، بهتر است دوست و همراه مناسبی برای خود دست و پا کنی تا با یکدیگر به مطالعه و مباحثه بپردازید. البته باید مراقب باشی که این کار به جای افزایش سرعت و پیشرفت کار، خدای نخواسته باعث سرگرمی و اتلاف بیشتر وقت تو نشود.
سرعت متناسب و تمرکز حواس
اگر به فرزندان خود بیاموزیم که وقتی مشغول درس خواندن می شوند تمامی توجه خود را مصروف آن کنند و با سرعت متناسب و تمرکز حواس آن را به پایان برسانند، درس برای آنها شیرین خواهد شد؛ زیرا کندی ها و وقت کشی ها در خلال مطالعه، موجب طولانی شدن تکالیف و خستگی می شود. وقتی فرزندانمان از درس خواندن بهتر نتیجه بگیرند به عمل خود متکی می شوند و با امیدواری به کار می پردازند.
روحیات دانش آموزان
دانش آموزان در سال های حساسی هستند و غالبا روحیه شکننده و ظریفی دارند. با حرف ها و کنایه های خود، آنها را آزرده نسازیم. سعی کنیم روحیات، احساسات و عواطف شاگردان خود را درک کنیم و به آن احترام بگذاریم. در برخورد با دانش آموزان خطاکار، روحیه عفو و اغماض را پیشه کنیم و هرگز آنها را به عذرخواهی از خود و هر کار دیگری که برای آنها سرافکندگی در پی داشته باشد، مجبور نکنیم.
مقام معلم
مقام تربیت و آموزگاری دارای منزلتی معنوی است که باید با عشق و ایمان به آن پرداخت. این شغل چنان والاست که هرگز نباید آن را با مادیات مقایسه کرد. کسی که عهده دار این مسئولیت بزرگ است می داند که آثار کار او ـ خوب یا بد ـ در نهاد انسان ها و نسل به نسل باقی خواهد ماند و میوه های تلخ یا شیرین بذری که به دست او افشانده می شود، سال های سال کام جامعه را تلخ یا شیرین خواهد کرد.
بهترین شیوه
در مجموع باید پذیرفت انسان موجودی نیست که با اعمال فشار و توقعات غیرمنطقی به رشد و تعالی برسد؛ زیرا اساسا رشد چیزی نیست که اجبار بردار باشد. پس هر حرکت مطلوبی در قبال فرزندانمان، زمانی می تواند درست باشد که تمامی مقدماتش به خوبی فراهم آمده باشد. بهترین شیوه این است که با شناخت استعداد و توانایی بچه ها و نیز با بهره گیری از راهنمایی مشاوران آینده خوبی برای آنها ترسیم کنیم و با استفاده از ابزار محبت و توجیهات قانع کننده و رفاقت کردن با آنان آنها را به آینده خویش امیددار و دلگرم کنیم.
در نظر داشتن اهداف بلند
سعی کنید از همین حالا، در هر کلاس و مقطعی هستید، اهداف بلندی برای آینده علمی خود در نظر بگیرید و با خود عهد کنید که تا رسیدن به آن اهداف از پا ننشینید.
برنامه ریزی
هر چه در سطح تحصیلی بالاتری قرار داشته باشید برنامه ریزی درسی برای شما ضروری تر است. چون هم با حجم بیشتر و مشکل تر متون درسی مواجهید و هم مسئولیت ها و وظایف سنگین تری بر عهده دارید. اگر تجربه موفقی در برنامه ریزی ندارید، همین امروز به افرادی که در این زمینه سررشته دارند مراجعه و تمرین نظم و برنامه ریزی را آغاز کنید.
غافل نشدن از کلاس
موقع حضور در کلاس، سعی کنید با تمام وجود در کلاس باشید و تمرین کنید که دچار حواس پرتی و غفلت از مباحث کلاس نشوید. پرسش و پاسخ در کلاس می تواند تمرکز حواس شما را در کلاس تضمین کند.
برخورد مسئولانه با درس
دوران تحصیل برای بیشتر شما جوانان فرصت بسیار خوبی است، زیرا همه امکانات آموزشی و پرورشی جامعه، خانه و مدرسه در اختیار شماست تا برای خود توشه ای بیندوزید. بنابراین باید قدر این اوقات را بدانید و حال که کمترین بار مسئولیت بر دوش شماست، با حرص و شتاب به اندوختن دانش و اخلاق و تجربه بپردازید و اگر چنین نکنید و فقط از دیگران انتظار داشته باشید و ضعف ها را به این و آن مربوط بدانید و به این بهانه تنبلی کنید، با حسرت و پشیمانی دست به گریبان خواهید شد و راه جبرانی نیز وجود نخواهد داشت.
جلوگیری از انباشته شدن درس ها
درس ها را از ابتدا همپای کلاس، خوب بخوانید. اگر قبل از ورود به کلاس، درس مورد نظر مرور شود، به طور طبیعی سئوالاتی در ذهن ایجاد می شود که دانش آموز را برای توجه به درس و فهمیدن آن آماده تر می سازد. پس از درک مطلب در کلاس و رفع ابهام ها با حداقل تمرین مطلب به حافظه انسان سپرده می شود و می توان آن را به صورت خلاصه، کوتاه و منظم در دفتر خود ثبت و نگهداری و هر از چند گاهی آن را مرور کرد. با این شیوه می توان به آسانی برای امتحان آماده شد.
اجتناب از حواس پرتی
باید در کلاس نیز از حواس پرتی اجتناب کرد و عواملی که دقت و توجه را کاهش می دهد از خود دور ساخت. مسایل علمی به گونه ای است که اگر شنونده در جلسه درس به گفته های استاد و معلم توجه نکند ارتباط میان مطالب در ذهن او از هم گسسته، و فهم عمیق و منسجم آنها ناممکن می شود.
دوری از دوستان مزاحم
سعی کنید با افرادی که دوست دارند در کلاس با گفتگو، شوخی و سرگرمی شما را از توجه به درس بازدارند، یا در بیرون از کلاس و مدرسه اوقات شما را به بیهودگی تلف کنند همنشین نشوید. اگر از همان آغاز، زمینه های ایجاد دوستی های بیش از حد را با این گونه اشخاص فراهم نکنید، بعدا مجبور نخواهید بود که خسارت ها و پی آمدهای منفی رفاقت با آنها را تحمل کنید و دیگر از آنها تأثیر نخواهید پذیرفت و به علت رودربایستی، گرفتار خطاهای گوناگون نخواهید شد.
پاکیزگی
کتاب ها، دفترها و وسایل خود را تا پایان سال، پاکیزه و زیبا نگه دارید. استفاده از کتاب ها و وسایل نامرتب و کثیف در روحیه شما اثر منفی می گذارد و تماس با آنها موجب کسالت می شود و اثر نامطلوبی در روند یادگیری شما خواهد داشت.
صرفه جویی
در زندگی معقول مصرف کنید. از استفاده نابه جا و غلط از امکانات بپرهیزید. متأسفانه بخش شایان توجهی از دارایی جامعه ما به علت عدم بهره گیری صحیحِ عده ای نابود می شود. در حالی که از سوی دیگر عده ای حتی به حداقل مایحتاج خود نیز دسترسی ندارند.
ساده پوشی و زندگی بی آلایش
نیروی فکر و ذهن خود را در وادی پوچ خود آرایی و مدگرایی تباه نکنید. روح کنجکاوی، کمال خواهی، تنوع طلبی و نوگرایی خود را صرف لباس و خوشگذرانی نکنید. رشد و کمال را در علم، ایمان، اخلاق، و فضایل واقعی انسان جستجو کنید. دانش آموز یا دانشجوی ساده پوش، تمییز و سخت کوش آینده ای بسیار امیدوارکننده تر از کسی دارد که همت خود را مصروف جمال ظاهری و رفاه جسمانی می کند.
دردمندی و احساس مسئولیت اجتماعی
از بی اعتنایی به سرنوشت جامعه و سر در لاک خود فرو بردن بپرهیزید. در مورد محیط اطراف خود حساس باشید و در جهت دهی و سامان بخشی به امور مشارکت کنید. اگر امروز از حضور فعالانه در اجتماع و دخالت در سرنوشت خویش خودداری کنید، فردا نیز چنین منشی خواهید داشت. بکوشید از خودگرایی و خودخواهی فاصله بگیرید و همواره منافع خود را در مصالح و منافع کل جامعه جستجو کنید.
********************
سال تحصیلی دیگر
یک سال تحصیلی دیگر آغاز شد. این آغاز زیبا را به شما استادان، معلمان و مربیان گرامی شادباش می گوییم و امیدواریم در امر تعلیم و تربیت امیدها و سرمایه های آینده میهن اسلامی مان موفق باشید.
فصل درس
آغاز سال تحصیلی بر همه شما مبارک! دانش آموزان عزیز، یک بار دیگر فصل درس از راه رسید؛ بسم الله! از همین امروز عزم خود را جزم کنید، کمربندهایتان را محکم ببندید و با نام و یاد خدا پله های نردبان دانش را با موفقیت طی کنید.
ماه مهر
آغاز ماه مهر، بر شما مبارک باد. پدر و مادر گرامی، مهرماه را حتما با مهر و محبت آغاز کنید. حتی الامکان برای فرزندان دانش آموزتان هدیه ای زیبا و دوست داشتنی تهیه کنید و به مناسبت آغاز سال تحصیلی و به امید موفقیتشان به آنها تقدیم کنید. البته فرزندان کوچک تر خود را هم فراموش نکنید.
آغاز بازگشایی مدارس
ماه «مهر» مصادف است با آغاز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی. می توان گفت که زندگی کمتر کسی از شور و جنب و جوش آغاز سال تحصیلی برکنار مانده است. تقریبا همه مردم به گونه ای با این مسئله مربوطند. آنان که نه خود دانش آموز و دانشجویند و نه فرزند محصل دارند و نه معلم و استادند و نه کسب و کارشان با شروع سال تحصیلی دگرگون می شود، لااقل شلوغی خیابان ها و رفت و آمد دانش آموزان، فضای زندگی آنان را دگرگون و نظرشان را به خود جلب می کند.
برخی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) درباره دانش اندوزی
دانشمندان فرد
این کودک ها امید آتیه مملکت ما هستند و از این کودک های امروز، انسان ها و دانشمندان فردا درست می شود. اینها هستند که در آتیه، مملکت ما را اداره می کنند و پس از ما اینها باید استقلال مملکت و آزادی را حفظ کنند.
تحصیل همراه تهذیب
شما باید در هر جا که تحصیل می کنید و جوان ها و کودکان ما در سرتاسر کشور، در هر مرکزی که اشتغال به تحصیل دارند، باید توجه به این داشته باشند که تحصیل همراه تهذیب و همراه تعهد و همراه اخلاق فاضله انسانی است که می تواند ما را به حیات انسانی برساند و می تواند کشور ما را از وابستگی ها نجات بدهد.
علم و اخلاق
اکنون به عنوان پدر پیری، شما عزیزان را نصیحت می کنم که در تحصیل علم و فراگرفتن دانش و اخلاق و کردار نیکو کوشا باشید، که افراد متعهد و سودمندی برای اسلامی بزرگ و میهن عزیزمان باشید. خداوند یار و نگهدارتان.
علم و عمل
با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید که زندگی زیر چتر علم و آگاهی، آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها، آن قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از یاد می برد.
جدیت در تحصیل علم
عزیزانم،… تقوا و پاکی و پاکدامنی را پیشه کنید و نظم [را] در زندگی و تمامی مراحل آن حکم فرما سازید و با جدیت به تحصیل علوم و کسب معارف و بهره وری از استعدادهای الهی خود بپردازید.
سرافرازی و اعتلای کشور
سلام بر جوانان برومندی که با سلاح علم، در سرفرازی و اعتلای کشور ـ کشور عزیز اسلامی ـ کوشا و در رسیدن به هدف های انسانی ـ اسلامی، از هیچ زحمت و کوشش دریغ ندارند.
به دست آوردن استقلال
برای به دست آوردن استقلال فکری و بیرون رفتن از زندان وابستگی، خود و مفاخر و مآثر ملی و فرهنگی خود را دریابید. باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلف، اساس فعالیت جوانان دانشجوی عزیز ما باشد، که نیازمندی های میهن به دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود.
راه طولانی
بشریت با همه پیشرفت هایش در علوم و فنون، در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل، راه طولانی در پیش است.
سرنوشت یک کشور
سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده های مردم، در دست طبقه تحصیل کرده است و هدف بزرگ استعمار نو، به دست گرفتن مراکز این قشر بوده است.
رسول اکرم(ص) و دو حلقه جمعیت
رسول اکرم(ص) وارد مسجد مدینه شد. چشمش به دو اجتماع افتاد که هر دسته، حلقه ای تشکیل داده، سرگرم کاری بودند. دسته ای مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور شد. به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «این هر دو دسته کار نیک می کنند و اهل سعادتند». آنگاه فرمود: «اما من برای آموزش و دانا کردن فرستاده شده ام». سپس خود به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست.
علم آموزی، وظیفه ای همگانی
حضرت محمد(ص) می فرمایند: «آموختن علم بر هر مسلمانی واجب است». قبل از ظهور اسلام، بعضی از جوامع متمدن تحصیل علم را از حقوق و امتیازات طبقات خاص می دانستند و برای سایرین چنین حقی قایل نبودند؛ اما در اسلام نه تنها «آموختن دانش»، به عنوان یک حق از امتیازات کسی نیست، بلکه تحصیل آن بر همه افراد واجب است.
تحصیل علم شرطی سنی ندارد.
ممکن است تکلیف یا عملی از لحاظ زمان محدودیت داشته باشد و در هر زمانی نتوان به آن پرداخت مثلاً روزه واجب، وقت و زمان معین دارد و نیز نماز در وقت معینی باید گزارده شود. اما تحصیل علم به هیچ زمان و سن و سالی محدود نمی شود. در حدیث آمده است:
«در همه عمر، از گهواره تا لحظه مرگ، در جستجوی علم باشید».
دانش آموزان، مهم ترین سرمایه
دانش آموزان مهم ترین سرمایه های حال و آینده کشورند؛ زیرا دو ویژگی مهم «تحرک و شادابی» و «پاکی و معصومیت» را در خود جمع کرده اند همان طور که در دوران پیروزی انقلاب و نیز در دوران جنگ تحمیلی به واسطه این دو ویژگی، ثمرات زیادی از سوی دانش آموزان نصیب کشور شد، در مرحله سازندگی نیز بهره های فراوانی می توان از این سرمایه عظیم برد. اما مهم ترین سرمایه های آینده اند، زیرا عامل اصلی انتقال ارزش های ملی و مذهبی به نسل پس از خودند و از طرفی سرمایه های مورد نیاز آینده کشور در زمینه های مختلف فنی، تخصصی و آموزشی را فراهم می کنند.
توقعات غیرمنطقی
باید در توقعات و رفتار خود همیشه تعادل را حفظ کنیم. افراط در هر کاری بد است. روش های نادرست و رفتارهای غلط، چهره ارزش ها را زشت و منفور می کند. توقعات غیرمنطقی، تکرار مکررات، تأکیدهای خسته کننده، سرکوفت زدن و تحقیر کردن در مورد درس، عبادت، کار و مانند آن نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت.
رفتار غیرمنطقی
برخی والدین درس فرزندان خود را بهانه ای برای ابراز ناراحتی ها و بی حوصلگی های خود قرار می دهند، و برای رفع سر و صدا و شیطنت فرزندان، آنها را به نشستن و درس خواندن مجبور می کنند و برای متقاعد کردن، محکوم کردن و ساکت کردن آنها پیوسته از درس خواندن آنان ایراد می گیرند. این رفتار غیرمنطقی که متأسفانه در روابط خانواده ها با دانش آموزان فراوان مشاهده می شود، درس را به ابزاری برای فشار و اعمال خشونت و برهم زدن تمایلات طبیعی فرزندان مبدل می سازد و موجب ایجاد نفرت نسبت به درس می شود.
دوست درس خوان
بسیاری از دانش آموزان در تنهایی، حال و حوصله درس خواندن ندارند؛ زود خسته می شوند یا گرفتار چرت و کسالت می شوند. اگر تو از این دسته افرادی، بهتر است دوست و همراه مناسبی برای خود دست و پا کنی تا با یکدیگر به مطالعه و مباحثه بپردازید. البته باید مراقب باشی که این کار به جای افزایش سرعت و پیشرفت کار، خدای نخواسته باعث سرگرمی و اتلاف بیشتر وقت تو نشود.
سرعت متناسب و تمرکز حواس
اگر به فرزندان خود بیاموزیم که وقتی مشغول درس خواندن می شوند تمامی توجه خود را مصروف آن کنند و با سرعت متناسب و تمرکز حواس آن را به پایان برسانند، درس برای آنها شیرین خواهد شد؛ زیرا کندی ها و وقت کشی ها در خلال مطالعه، موجب طولانی شدن تکالیف و خستگی می شود. وقتی فرزندانمان از درس خواندن بهتر نتیجه بگیرند به عمل خود متکی می شوند و با امیدواری به کار می پردازند.
روحیات دانش آموزان
دانش آموزان در سال های حساسی هستند و غالبا روحیه شکننده و ظریفی دارند. با حرف ها و کنایه های خود، آنها را آزرده نسازیم. سعی کنیم روحیات، احساسات و عواطف شاگردان خود را درک کنیم و به آن احترام بگذاریم. در برخورد با دانش آموزان خطاکار، روحیه عفو و اغماض را پیشه کنیم و هرگز آنها را به عذرخواهی از خود و هر کار دیگری که برای آنها سرافکندگی در پی داشته باشد، مجبور نکنیم.
مقام معلم
مقام تربیت و آموزگاری دارای منزلتی معنوی است که باید با عشق و ایمان به آن پرداخت. این شغل چنان والاست که هرگز نباید آن را با مادیات مقایسه کرد. کسی که عهده دار این مسئولیت بزرگ است می داند که آثار کار او ـ خوب یا بد ـ در نهاد انسان ها و نسل به نسل باقی خواهد ماند و میوه های تلخ یا شیرین بذری که به دست او افشانده می شود، سال های سال کام جامعه را تلخ یا شیرین خواهد کرد.
بهترین شیوه
در مجموع باید پذیرفت انسان موجودی نیست که با اعمال فشار و توقعات غیرمنطقی به رشد و تعالی برسد؛ زیرا اساسا رشد چیزی نیست که اجبار بردار باشد. پس هر حرکت مطلوبی در قبال فرزندانمان، زمانی می تواند درست باشد که تمامی مقدماتش به خوبی فراهم آمده باشد. بهترین شیوه این است که با شناخت استعداد و توانایی بچه ها و نیز با بهره گیری از راهنمایی مشاوران آینده خوبی برای آنها ترسیم کنیم و با استفاده از ابزار محبت و توجیهات قانع کننده و رفاقت کردن با آنان آنها را به آینده خویش امیددار و دلگرم کنیم.
در نظر داشتن اهداف بلند
سعی کنید از همین حالا، در هر کلاس و مقطعی هستید، اهداف بلندی برای آینده علمی خود در نظر بگیرید و با خود عهد کنید که تا رسیدن به آن اهداف از پا ننشینید.
برنامه ریزی
هر چه در سطح تحصیلی بالاتری قرار داشته باشید برنامه ریزی درسی برای شما ضروری تر است. چون هم با حجم بیشتر و مشکل تر متون درسی مواجهید و هم مسئولیت ها و وظایف سنگین تری بر عهده دارید. اگر تجربه موفقی در برنامه ریزی ندارید، همین امروز به افرادی که در این زمینه سررشته دارند مراجعه و تمرین نظم و برنامه ریزی را آغاز کنید.
غافل نشدن از کلاس
موقع حضور در کلاس، سعی کنید با تمام وجود در کلاس باشید و تمرین کنید که دچار حواس پرتی و غفلت از مباحث کلاس نشوید. پرسش و پاسخ در کلاس می تواند تمرکز حواس شما را در کلاس تضمین کند.
برخورد مسئولانه با درس
دوران تحصیل برای بیشتر شما جوانان فرصت بسیار خوبی است، زیرا همه امکانات آموزشی و پرورشی جامعه، خانه و مدرسه در اختیار شماست تا برای خود توشه ای بیندوزید. بنابراین باید قدر این اوقات را بدانید و حال که کمترین بار مسئولیت بر دوش شماست، با حرص و شتاب به اندوختن دانش و اخلاق و تجربه بپردازید و اگر چنین نکنید و فقط از دیگران انتظار داشته باشید و ضعف ها را به این و آن مربوط بدانید و به این بهانه تنبلی کنید، با حسرت و پشیمانی دست به گریبان خواهید شد و راه جبرانی نیز وجود نخواهد داشت.
جلوگیری از انباشته شدن درس ها
درس ها را از ابتدا همپای کلاس، خوب بخوانید. اگر قبل از ورود به کلاس، درس مورد نظر مرور شود، به طور طبیعی سئوالاتی در ذهن ایجاد می شود که دانش آموز را برای توجه به درس و فهمیدن آن آماده تر می سازد. پس از درک مطلب در کلاس و رفع ابهام ها با حداقل تمرین مطلب به حافظه انسان سپرده می شود و می توان آن را به صورت خلاصه، کوتاه و منظم در دفتر خود ثبت و نگهداری و هر از چند گاهی آن را مرور کرد. با این شیوه می توان به آسانی برای امتحان آماده شد.
اجتناب از حواس پرتی
باید در کلاس نیز از حواس پرتی اجتناب کرد و عواملی که دقت و توجه را کاهش می دهد از خود دور ساخت. مسایل علمی به گونه ای است که اگر شنونده در جلسه درس به گفته های استاد و معلم توجه نکند ارتباط میان مطالب در ذهن او از هم گسسته، و فهم عمیق و منسجم آنها ناممکن می شود.
دوری از دوستان مزاحم
سعی کنید با افرادی که دوست دارند در کلاس با گفتگو، شوخی و سرگرمی شما را از توجه به درس بازدارند، یا در بیرون از کلاس و مدرسه اوقات شما را به بیهودگی تلف کنند همنشین نشوید. اگر از همان آغاز، زمینه های ایجاد دوستی های بیش از حد را با این گونه اشخاص فراهم نکنید، بعدا مجبور نخواهید بود که خسارت ها و پی آمدهای منفی رفاقت با آنها را تحمل کنید و دیگر از آنها تأثیر نخواهید پذیرفت و به علت رودربایستی، گرفتار خطاهای گوناگون نخواهید شد.
پاکیزگی
کتاب ها، دفترها و وسایل خود را تا پایان سال، پاکیزه و زیبا نگه دارید. استفاده از کتاب ها و وسایل نامرتب و کثیف در روحیه شما اثر منفی می گذارد و تماس با آنها موجب کسالت می شود و اثر نامطلوبی در روند یادگیری شما خواهد داشت.
صرفه جویی
در زندگی معقول مصرف کنید. از استفاده نابه جا و غلط از امکانات بپرهیزید. متأسفانه بخش شایان توجهی از دارایی جامعه ما به علت عدم بهره گیری صحیحِ عده ای نابود می شود. در حالی که از سوی دیگر عده ای حتی به حداقل مایحتاج خود نیز دسترسی ندارند.
ساده پوشی و زندگی بی آلایش
نیروی فکر و ذهن خود را در وادی پوچ خود آرایی و مدگرایی تباه نکنید. روح کنجکاوی، کمال خواهی، تنوع طلبی و نوگرایی خود را صرف لباس و خوشگذرانی نکنید. رشد و کمال را در علم، ایمان، اخلاق، و فضایل واقعی انسان جستجو کنید. دانش آموز یا دانشجوی ساده پوش، تمییز و سخت کوش آینده ای بسیار امیدوارکننده تر از کسی دارد که همت خود را مصروف جمال ظاهری و رفاه جسمانی می کند.
دردمندی و احساس مسئولیت اجتماعی
از بی اعتنایی به سرنوشت جامعه و سر در لاک خود فرو بردن بپرهیزید. در مورد محیط اطراف خود حساس باشید و در جهت دهی و سامان بخشی به امور مشارکت کنید. اگر امروز از حضور فعالانه در اجتماع و دخالت در سرنوشت خویش خودداری کنید، فردا نیز چنین منشی خواهید داشت. بکوشید از خودگرایی و خودخواهی فاصله بگیرید و همواره منافع خود را در مصالح و منافع کل جامعه جستجو کنید.
***************
سال تحصیلی دیگر
یک سال تحصیلی دیگر آغاز شد. این آغاز زیبا را به شما استادان، معلمان و مربیان گرامی شادباش می گوییم و امیدواریم در امر تعلیم و تربیت امیدها و سرمایه های آینده میهن اسلامی مان موفق باشید.
فصل درس
آغاز سال تحصیلی بر همه شما مبارک! دانش آموزان عزیز، یک بار دیگر فصل درس از راه رسید؛ بسم الله! از همین امروز عزم خود را جزم کنید، کمربندهایتان را محکم ببندید و با نام و یاد خدا پله های نردبان دانش را با موفقیت طی کنید.
ماه مهر
آغاز ماه مهر، بر شما مبارک باد. پدر و مادر گرامی، مهرماه را حتما با مهر و محبت آغاز کنید. حتی الامکان برای فرزندان دانش آموزتان هدیه ای زیبا و دوست داشتنی تهیه کنید و به مناسبت آغاز سال تحصیلی و به امید موفقیتشان به آنها تقدیم کنید. البته فرزندان کوچک تر خود را هم فراموش نکنید.
آغاز بازگشایی مدارس
ماه «مهر» مصادف است با آغاز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی. می توان گفت که زندگی کمتر کسی از شور و جنب و جوش آغاز سال تحصیلی برکنار مانده است. تقریبا همه مردم به گونه ای با این مسئله مربوطند. آنان که نه خود دانش آموز و دانشجویند و نه فرزند محصل دارند و نه معلم و استادند و نه کسب و کارشان با شروع سال تحصیلی دگرگون می شود، لااقل شلوغی خیابان ها و رفت و آمد دانش آموزان، فضای زندگی آنان را دگرگون و نظرشان را به خود جلب می کند.
برخی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) درباره دانش اندوزی
دانشمندان فرد
این کودک ها امید آتیه مملکت ما هستند و از این کودک های امروز، انسان ها و دانشمندان فردا درست می شود. اینها هستند که در آتیه، مملکت ما را اداره می کنند و پس از ما اینها باید استقلال مملکت و آزادی را حفظ کنند.
تحصیل همراه تهذیب
شما باید در هر جا که تحصیل می کنید و جوان ها و کودکان ما در سرتاسر کشور، در هر مرکزی که اشتغال به تحصیل دارند، باید توجه به این داشته باشند که تحصیل همراه تهذیب و همراه تعهد و همراه اخلاق فاضله انسانی است که می تواند ما را به حیات انسانی برساند و می تواند کشور ما را از وابستگی ها نجات بدهد.
علم و اخلاق
اکنون به عنوان پدر پیری، شما عزیزان را نصیحت می کنم که در تحصیل علم و فراگرفتن دانش و اخلاق و کردار نیکو کوشا باشید، که افراد متعهد و سودمندی برای اسلامی بزرگ و میهن عزیزمان باشید. خداوند یار و نگهدارتان.
علم و عمل
با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید که زندگی زیر چتر علم و آگاهی، آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها، آن قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از یاد می برد.
جدیت در تحصیل علم
عزیزانم،… تقوا و پاکی و پاکدامنی را پیشه کنید و نظم [را] در زندگی و تمامی مراحل آن حکم فرما سازید و با جدیت به تحصیل علوم و کسب معارف و بهره وری از استعدادهای الهی خود بپردازید.
سرافرازی و اعتلای کشور
سلام بر جوانان برومندی که با سلاح علم، در سرفرازی و اعتلای کشور ـ کشور عزیز اسلامی ـ کوشا و در رسیدن به هدف های انسانی ـ اسلامی، از هیچ زحمت و کوشش دریغ ندارند.
به دست آوردن استقلال
برای به دست آوردن استقلال فکری و بیرون رفتن از زندان وابستگی، خود و مفاخر و مآثر ملی و فرهنگی خود را دریابید. باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلف، اساس فعالیت جوانان دانشجوی عزیز ما باشد، که نیازمندی های میهن به دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود.
راه طولانی
بشریت با همه پیشرفت هایش در علوم و فنون، در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل، راه طولانی در پیش است.
سرنوشت یک کشور
سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده های مردم، در دست طبقه تحصیل کرده است و هدف بزرگ استعمار نو، به دست گرفتن مراکز این قشر بوده است.
رسول اکرم(ص) و دو حلقه جمعیت
رسول اکرم(ص) وارد مسجد مدینه شد. چشمش به دو اجتماع افتاد که هر دسته، حلقه ای تشکیل داده، سرگرم کاری بودند. دسته ای مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور شد. به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «این هر دو دسته کار نیک می کنند و اهل سعادتند». آنگاه فرمود: «اما من برای آموزش و دانا کردن فرستاده شده ام». سپس خود به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست.
علم آموزی، وظیفه ای همگانی
حضرت محمد(ص) می فرمایند: «آموختن علم بر هر مسلمانی واجب است». قبل از ظهور اسلام، بعضی از جوامع متمدن تحصیل علم را از حقوق و امتیازات طبقات خاص می دانستند و برای سایرین چنین حقی قایل نبودند؛ اما در اسلام نه تنها «آموختن دانش»، به عنوان یک حق از امتیازات کسی نیست، بلکه تحصیل آن بر همه افراد واجب است.
تحصیل علم شرطی سنی ندارد.
ممکن است تکلیف یا عملی از لحاظ زمان محدودیت داشته باشد و در هر زمانی نتوان به آن پرداخت مثلاً روزه واجب، وقت و زمان معین دارد و نیز نماز در وقت معینی باید گزارده شود. اما تحصیل علم به هیچ زمان و سن و سالی محدود نمی شود. در حدیث آمده است:
«در همه عمر، از گهواره تا لحظه مرگ، در جستجوی علم باشید».
دانش آموزان، مهم ترین سرمایه
دانش آموزان مهم ترین سرمایه های حال و آینده کشورند؛ زیرا دو ویژگی مهم «تحرک و شادابی» و «پاکی و معصومیت» را در خود جمع کرده اند همان طور که در دوران پیروزی انقلاب و نیز در دوران جنگ تحمیلی به واسطه این دو ویژگی، ثمرات زیادی از سوی دانش آموزان نصیب کشور شد، در مرحله سازندگی نیز بهره های فراوانی می توان از این سرمایه عظیم برد. اما مهم ترین سرمایه های آینده اند، زیرا عامل اصلی انتقال ارزش های ملی و مذهبی به نسل پس از خودند و از طرفی سرمایه های مورد نیاز آینده کشور در زمینه های مختلف فنی، تخصصی و آموزشی را فراهم می کنند.
توقعات غیرمنطقی
باید در توقعات و رفتار خود همیشه تعادل را حفظ کنیم. افراط در هر کاری بد است. روش های نادرست و رفتارهای غلط، چهره ارزش ها را زشت و منفور می کند. توقعات غیرمنطقی، تکرار مکررات، تأکیدهای خسته کننده، سرکوفت زدن و تحقیر کردن در مورد درس، عبادت، کار و مانند آن نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت.
رفتار غیرمنطقی
برخی والدین درس فرزندان خود را بهانه ای برای ابراز ناراحتی ها و بی حوصلگی های خود قرار می دهند، و برای رفع سر و صدا و شیطنت فرزندان، آنها را به نشستن و درس خواندن مجبور می کنند و برای متقاعد کردن، محکوم کردن و ساکت کردن آنها پیوسته از درس خواندن آنان ایراد می گیرند. این رفتار غیرمنطقی که متأسفانه در روابط خانواده ها با دانش آموزان فراوان مشاهده می شود، درس را به ابزاری برای فشار و اعمال خشونت و برهم زدن تمایلات طبیعی فرزندان مبدل می سازد و موجب ایجاد نفرت نسبت به درس می شود.
دوست درس خوان
بسیاری از دانش آموزان در تنهایی، حال و حوصله درس خواندن ندارند؛ زود خسته می شوند یا گرفتار چرت و کسالت می شوند. اگر تو از این دسته افرادی، بهتر است دوست و همراه مناسبی برای خود دست و پا کنی تا با یکدیگر به مطالعه و مباحثه بپردازید. البته باید مراقب باشی که این کار به جای افزایش سرعت و پیشرفت کار، خدای نخواسته باعث سرگرمی و اتلاف بیشتر وقت تو نشود.
سرعت متناسب و تمرکز حواس
اگر به فرزندان خود بیاموزیم که وقتی مشغول درس خواندن می شوند تمامی توجه خود را مصروف آن کنند و با سرعت متناسب و تمرکز حواس آن را به پایان برسانند، درس برای آنها شیرین خواهد شد؛ زیرا کندی ها و وقت کشی ها در خلال مطالعه، موجب طولانی شدن تکالیف و خستگی می شود. وقتی فرزندانمان از درس خواندن بهتر نتیجه بگیرند به عمل خود متکی می شوند و با امیدواری به کار می پردازند.
روحیات دانش آموزان
دانش آموزان در سال های حساسی هستند و غالبا روحیه شکننده و ظریفی دارند. با حرف ها و کنایه های خود، آنها را آزرده نسازیم. سعی کنیم روحیات، احساسات و عواطف شاگردان خود را درک کنیم و به آن احترام بگذاریم. در برخورد با دانش آموزان خطاکار، روحیه عفو و اغماض را پیشه کنیم و هرگز آنها را به عذرخواهی از خود و هر کار دیگری که برای آنها سرافکندگی در پی داشته باشد، مجبور نکنیم.
مقام معلم
مقام تربیت و آموزگاری دارای منزلتی معنوی است که باید با عشق و ایمان به آن پرداخت. این شغل چنان والاست که هرگز نباید آن را با مادیات مقایسه کرد. کسی که عهده دار این مسئولیت بزرگ است می داند که آثار کار او ـ خوب یا بد ـ در نهاد انسان ها و نسل به نسل باقی خواهد ماند و میوه های تلخ یا شیرین بذری که به دست او افشانده می شود، سال های سال کام جامعه را تلخ یا شیرین خواهد کرد.
بهترین شیوه
در مجموع باید پذیرفت انسان موجودی نیست که با اعمال فشار و توقعات غیرمنطقی به رشد و تعالی برسد؛ زیرا اساسا رشد چیزی نیست که اجبار بردار باشد. پس هر حرکت مطلوبی در قبال فرزندانمان، زمانی می تواند درست باشد که تمامی مقدماتش به خوبی فراهم آمده باشد. بهترین شیوه این است که با شناخت استعداد و توانایی بچه ها و نیز با بهره گیری از راهنمایی مشاوران آینده خوبی برای آنها ترسیم کنیم و با استفاده از ابزار محبت و توجیهات قانع کننده و رفاقت کردن با آنان آنها را به آینده خویش امیددار و دلگرم کنیم.
در نظر داشتن اهداف بلند
سعی کنید از همین حالا، در هر کلاس و مقطعی هستید، اهداف بلندی برای آینده علمی خود در نظر بگیرید و با خود عهد کنید که تا رسیدن به آن اهداف از پا ننشینید.
برنامه ریزی
هر چه در سطح تحصیلی بالاتری قرار داشته باشید برنامه ریزی درسی برای شما ضروری تر است. چون هم با حجم بیشتر و مشکل تر متون درسی مواجهید و هم مسئولیت ها و وظایف سنگین تری بر عهده دارید. اگر تجربه موفقی در برنامه ریزی ندارید، همین امروز به افرادی که در این زمینه سررشته دارند مراجعه و تمرین نظم و برنامه ریزی را آغاز کنید.
غافل نشدن از کلاس
موقع حضور در کلاس، سعی کنید با تمام وجود در کلاس باشید و تمرین کنید که دچار حواس پرتی و غفلت از مباحث کلاس نشوید. پرسش و پاسخ در کلاس می تواند تمرکز حواس شما را در کلاس تضمین کند.
برخورد مسئولانه با درس
دوران تحصیل برای بیشتر شما جوانان فرصت بسیار خوبی است، زیرا همه امکانات آموزشی و پرورشی جامعه، خانه و مدرسه در اختیار شماست تا برای خود توشه ای بیندوزید. بنابراین باید قدر این اوقات را بدانید و حال که کمترین بار مسئولیت بر دوش شماست، با حرص و شتاب به اندوختن دانش و اخلاق و تجربه بپردازید و اگر چنین نکنید و فقط از دیگران انتظار داشته باشید و ضعف ها را به این و آن مربوط بدانید و به این بهانه تنبلی کنید، با حسرت و پشیمانی دست به گریبان خواهید شد و راه جبرانی نیز وجود نخواهد داشت.
جلوگیری از انباشته شدن درس ها
درس ها را از ابتدا همپای کلاس، خوب بخوانید. اگر قبل از ورود به کلاس، درس مورد نظر مرور شود، به طور طبیعی سئوالاتی در ذهن ایجاد می شود که دانش آموز را برای توجه به درس و فهمیدن آن آماده تر می سازد. پس از درک مطلب در کلاس و رفع ابهام ها با حداقل تمرین مطلب به حافظه انسان سپرده می شود و می توان آن را به صورت خلاصه، کوتاه و منظم در دفتر خود ثبت و نگهداری و هر از چند گاهی آن را مرور کرد. با این شیوه می توان به آسانی برای امتحان آماده شد.
اجتناب از حواس پرتی
باید در کلاس نیز از حواس پرتی اجتناب کرد و عواملی که دقت و توجه را کاهش می دهد از خود دور ساخت. مسایل علمی به گونه ای است که اگر شنونده در جلسه درس به گفته های استاد و معلم توجه نکند ارتباط میان مطالب در ذهن او از هم گسسته، و فهم عمیق و منسجم آنها ناممکن می شود.
دوری از دوستان مزاحم
سعی کنید با افرادی که دوست دارند در کلاس با گفتگو، شوخی و سرگرمی شما را از توجه به درس بازدارند، یا در بیرون از کلاس و مدرسه اوقات شما را به بیهودگی تلف کنند همنشین نشوید. اگر از همان آغاز، زمینه های ایجاد دوستی های بیش از حد را با این گونه اشخاص فراهم نکنید، بعدا مجبور نخواهید بود که خسارت ها و پی آمدهای منفی رفاقت با آنها را تحمل کنید و دیگر از آنها تأثیر نخواهید پذیرفت و به علت رودربایستی، گرفتار خطاهای گوناگون نخواهید شد.
پاکیزگی
کتاب ها، دفترها و وسایل خود را تا پایان سال، پاکیزه و زیبا نگه دارید. استفاده از کتاب ها و وسایل نامرتب و کثیف در روحیه شما اثر منفی می گذارد و تماس با آنها موجب کسالت می شود و اثر نامطلوبی در روند یادگیری شما خواهد داشت.
صرفه جویی
در زندگی معقول مصرف کنید. از استفاده نابه جا و غلط از امکانات بپرهیزید. متأسفانه بخش شایان توجهی از دارایی جامعه ما به علت عدم بهره گیری صحیحِ عده ای نابود می شود. در حالی که از سوی دیگر عده ای حتی به حداقل مایحتاج خود نیز دسترسی ندارند.
ساده پوشی و زندگی بی آلایش
نیروی فکر و ذهن خود را در وادی پوچ خود آرایی و مدگرایی تباه نکنید. روح کنجکاوی، کمال خواهی، تنوع طلبی و نوگرایی خود را صرف لباس و خوشگذرانی نکنید. رشد و کمال را در علم، ایمان، اخلاق، و فضایل واقعی انسان جستجو کنید. دانش آموز یا دانشجوی ساده پوش، تمییز و سخت کوش آینده ای بسیار امیدوارکننده تر از کسی دارد که همت خود را مصروف جمال ظاهری و رفاه جسمانی می کند.
دردمندی و احساس مسئولیت اجتماعی
از بی اعتنایی به سرنوشت جامعه و سر در لاک خود فرو بردن بپرهیزید. در مورد محیط اطراف خود حساس باشید و در جهت دهی و سامان بخشی به امور مشارکت کنید. اگر امروز از حضور فعالانه در اجتماع و دخالت در سرنوشت خویش خودداری کنید، فردا نیز چنین منشی خواهید داشت. بکوشید از خودگرایی و خودخواهی فاصله بگیرید و همواره منافع خود را در مصالح و منافع کل جامعه جستجو کنید.
***************
انشا در مورد باز گشایی مدارس و اول ماه مهر
بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید و شور شوق برای مدرسه بازگشایی مدارس برای اکثر دانش اموزان همیشه همراه با شور و هیجان و خوشحالی بوده اسـت. چرا کـه یکسال بالاتر رفته اند و کتاب هاي جدید میگیرند و شور شوق زیادی برای درس هاي جدیدی کـه قرار اسـت یاد بگیرند و بخوانند دارند و علاوه بر همه ی ي اینها با بازگشایی مدارس بازهم دوستان مدرسه خودرا می بینیم.
و ایام خوشی را درکنار انها در طول سال میگذرانیم. فرارسیدن مهرماه و بازگشایی مدارس بازهم میتوانیم ان حس رقابت در درس و یا چیز هاي دیگر رابا دوستانمان تجربه کنیم. بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید همیشه زیبا بوده زیرا پس از مدت طولانی اي کـه تنها بوده ایم بازهم بـه مدرسه می رویم و با دوستان تجدید دیدار میکنیم.
همچنین در هنگام بازگشایی مدارس دوباره معلم هاي قدیمی و معلم جدید خودرا میبینیم. با بازگشایی مدارس مـا از بیکاری و بلا تکلیفی بیرون میآییم و از ان پس کـه مدارس دوباره باز شد باید وقت خود رابه درس و مدرسه اختصاص دهیم تا بازهم بتوانیم نتیجه مورد نظرمان از مدرسه را بگیریم.
**************
انشا روز اول مدرسه چطور بود؟
با وارد شدن بـه سن ۷ سالگی، مدرسه اغاز می شود و مـا هرساله با پایان یک دوره تحصیلی وارد دوره جدید و بالاتر می شویم و هربار بـه دانسته هایمان اضافه می شود و مـا پله هاي پیشرفت و ترقی را می پیماییم. قبل از شروع مدارس دوباره شور و حال درس و کلاس و دوستان در وجود مـا شعله ور می شود.
یکیدیگر از لذت هاي قبل از مدرسه و شروع مدرسه،خریدن و پوشیدن لباس فرم تازه مدرسه میباشد و همچنین خرید کیف و کفش و مداد و خودکار و دفتر و کتاب کـه باعشق و علاقه زیاد ، خانواده برای مـا فراهم می کند تا با درس خواندن و اخذ نمرات بالا دل خانواده را شاد کنیم.
علاوه بر این دراین روز میتوانیم با خرید کادو و دادن ان بـه افرادی کـه توانایی تهیه لوازم مدرسه را ندارند دل آنها را شاد کنیم و لبخند برلب آنان بیاوریم. در روز اول مدرسه دوباره دوستان خودرا ملاقات می کنیم و با معلم جدید و کتاب ها و کلاس جدید روبهرو می شویم و دوباره روزهای خوب مدرسه را در ذهن خود و خاطرات خود ثبت می کنیم.
*****************
انشا بوی ماه مدرسه و باز شدن مدرسه
وقتی صبح زود بیدار شدم، دست و صورت خودرا شستم. نگاهی بـه ساعت کردم.دیدم ساعت ۶:۳۰ دقیقه اسـت. لبخند زدم و خوشحال هستم کـه می خواهم سال تحصیلی جدید را در مدرسه ي جدید آغاز کنم. وقتی کنار سفره نشسته بودم و لقمه را در دهان خود گذاشتم، انگار بهترین صبحانه اي اسـت کـه تا بحال خورده ام. وقتی لباس فرم جدیدم را پوشیدم،احساس خیلی خوبی داشتم.
مادرم قرآن را بالای سر مـن گرفت و مـن از زیر آن گذشتم.کفش هایم را پوشیدم.سپس در را باز کردم و نفس عمیقی کشیدمو بـه سمت مدرسه رفتم.در راه مدرسه ناگهان بادی بـه سمت مـن وزید.انگار باد میگفت: «باز آمد بوی خوب ماه مدرسه.» وقتی بـه مدرسه رسیدم،با نام خدا وارد مدرسه شدم. در هنگام وارد شدن،همهمه ي دانش آموزان بـه گوشم می رسید.
سپس مـن در یکی از صف هاي کلاس هفتم ایستادم.بعد از انجام برنامه صبحگاهی، بـه داخل یکی از کلاس هاي هفتم رفتم و با تعدادی از معلمان و دانش آموزان آشنا شدم. سپس مدیر مدرسه بـه مـن و دانش آموزان دیگر برنامه ي کلاسی داد. ناگهان صدای زنگ مدرسه بـه صدا در آمد و مـا کتاب هاي خودرا درون کیف گذاشتیم و بـه بیرون از مدرسه رفتیم.وقتی هفتم سه رفتم، حس کردم انگار بهترین روز زندگی مـن اسـت.
******************
انشا اتفاقات عجیب اولین روز مدرسه من
یادم می آید وقتی کلاس اول بودم یک اتفاق عجیب در مدرسه افتاد؛ اتفاقی کـه مـن هیچوقت نمی توانم آنرا از ذهنم بیرون کنم و حالا می خواهم دربارهاش بنویسم. در کلاس مـا دانش آموزی بود کـه هیچوقت با هیچ کدام از بچههاي کلاس دوست نشد. او همیشه ساکت و سر بـه زیر بودو با کسی کاری نداشت. با یک درود کوتاه وارد کلاس میشد و سر جایش مینشست و با یک خداحافظی آرام از کلاس خارج می شد.
رفتارهایش کم کم باعث شد همه ی همکلاسیها وی را مسخره کنند و از او فاصله بگیرند. او عجیبترین دانش آموز کلاس بود؛ اما درسش از همه ی بهتر بودو نمرههایش از همه ی بالاتر. مانند همه ی بچههایي کـه تازه با مدرسه آشنا شده بودند و دوستهاي جدید پیدا کرده بودند، مـن هم دلم می خواست فقط بازی کنم و بیشتر وقتم رابا دوستانم در حیاط مدرسه بگذرانم.
اما این همکلاسی مـن، طبق معمول از کلاس بیرون نمیآمد و هیچوقت هم ندیدم کـه با کسی بازی کند. رفتار او طوری بود کـه یک روز اتفاقی شنیدم معلممان کـه او هم از رفتار او تعجب زده شده بود، از او دلیل کارهایش را میپرسید. مـا بـه رفتار او عادت کرده بودیم، اما مـن وقتی شاهد رفتارهای بد بعضی از بچهها با او بودم و می دیدم کـه او فقط سکوت می کند، دلم برایش میسوخت.
یک روز در زنگ نقاشی از معلم اجازه گرفتم ودر کنار او کـه تنها مینشست، روی نیمکت نشستم و آرام با او صحبت کردم و از او خواستم تا درباره خودش بگوید. اما او فقط نقاشی کشید و چیزی نگفت و بعد ناگهان برگه نقاشی شده را از دفتر جدا کرد و بـه سمت مـن گرفت. او نقاشیاش رابه مـن هدیه داد؛ یک نیمکت را کشیده بود کـه دو دانش آموز روی آن نشسته بودند.
انگار نقاشی مـن و خودش را کشیده بود؛ او مثل مـن یک دانش آموز کلاس اولی بود اما خیلی خوب نقاشی میکشید و مـن هنوز آن نقاشی را دارم. اما اتفاق ازآن جا شروع شد کـه دریک روز برفی ودر وسط زنگ پارسی، ناگهان درب کلاس باز گشته و یک دانش آموز وارد کلاس شد و ناظم وی را دانش آموز جدید معرفی کرد. چون در کلاس جایی برای نشستن نبود، او درکنار ساکتترین همکلاسی مـا نشست.
مـا خیلی زود فهمیدیم کـه دانش آموز جدیدمان کـه از همه ی مـا قد بلندتر بود، قبل از این، دو بار دیگر کلاس اول را گذرانده و این سومین سالی بود کـه در کلاس اول درس میخواند. وی را وسط سال از مدرسه قبلیاش اخراج کردند و بخاطر همین بـه مدرسه مـا آمده بود. همانگونه کـه همه ی می دانستیم درسش خیلی بد بودو نمیتوانست بـه درستی چیزی یاد بگیرد. یک روز مدیر مدرسه وی را بخاطر وضعیت درسی بدش تنبیه کرد.
بعد از دعوای مدیر وقتی وارد کلاس شدم دیدم کـه او درکنار بغل دستیاش نشسته و سرش را روی میز گذاشته و گریه میکند. شنیدم کـه همکلاسی عجیبوغریب مـن وی را دلداری میداد و می خواست از ناراحتیهایش کم کند و بعد در بین حرفهایش، حرف عجیبی را شنیدم. او قول داد کـه بـه بغل دستیاش در درسها کمک کند تا امسال قبول شود.
نتیجه گیری:
بعد ازآن این دو نفر مدام در حال درس خواندن بوده و همه ی را شگفتزده کرده بودند. شرایط درسی همکلاسی تازه وارد مـا هرروز بهتر می شد و سرانجام نتیجه کارنامه او در آخر سال حتی از مـن هم بهتر شد. معلم از مدیر خواست کـه از همکلاسی عجیبمان برای تلاشهاي زیادی کـه بخاطر دوستش کرده قدردانی کند و مـا هم هر دوی آنها را تشویق کردیم.
مـن هنوز چهره دانش آموز مرموز و خوشحالی دانش آموز جدید رابه خاطر دارم. هر وقت بـه این اتفاق عجیب فکر میکنم، امید و انگیزه بیشتری پیدا کرده ودر دلم آنها را تحسین میکنم. این خاطره، خاطره جالب مـن از کلاس اول بود کـه آنرا فراموش نخواهم کرد.
******************