انشایشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انشای جالب در مورد سیگار کشیدن - انشای | جدیدترین انشا

سخن دوست :امام علی (ع) : دانش، نابود كننده نادانى است.

انشای جالب در مورد سیگار کشیدن

انشای جالب در مورد سیگار کشیدن

انشای جالب در مورد سیگار کشیدن

تحقیقات اثبات کرده اند که محصولات دخانی دارای خطرات مرگباری برای سلامت هستند و دلیل مستقیم یا غیرمستقیم انواع بیماری های خطرناک بشمار می ایند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، هر ۶ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف دخانیات جانش را از دست می دهد.

تحقیقات نشان می دهد ۱۰۰ ماده شیمیایی از ۶۰۰ ماده شیمیایی موجود در سیگار دارای تاثیر سمی مرگبار بر بدن انسان، بخصوص سیستم عصبی، هستند.

نیکوتین موجود در سیگار در مدت کمتر از ۸ ثانیه بعد از استنشاق به مغز می رسد. از آنجائیکه ساختار شیمیایی آن تقلید از یک انتقال دهنده عصبی موسوم به استیل کولین است، نیکوتین چندین گیرنده خاص را که حرکات عضلانی، حافظه، تنفس و تحریک پذیری عصبی را کنترل می کند، تحریک می نماید.

همچنین، نیکوتین از طریق تغییر در نوراپی نفرین و اپی نفرین، توانایی زیستی دوپامین، بتا اندورفین، آرژینین، وازوپرسین، کورتیزول و هورمون آدرنوکورتیکوتروفیک، بر عملکردهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی تاثیر می گذارد و منجر به نابودی مجموعه ای از واکنش های شیمیایی، پاسخ های عصبی و رفتار می شود.

«مانع خون مغزی» (BBB) یک سد امنیتی است، که با ایجاد حلقه ای در اطراف مغز از ورود مواد ناخواسته از طریق خون به مغز جلوگیری می کند. سیگار کشیدن با آسیب به BBB، ریسک بسیاری از مشکلات نورولوژیکی نظیر سکته، بیماری ایسکمیک عروق کوچک و زوال عقل عروقی را افزایش می دهد.

همچنین سیگار موجب می شود مغز در معرض انواع مواد سمی و عناصر غیرکارآمد قرار گیرد. سیگار کشیدن موجب آغاز مجموعه ای از فرآیندهای اکسایشی و التهابی همراه با گونه های اکسایشی به شدت واکنشی می شود که نتیجه آن، آسیب نورولوژیکی بوده که می تواند منجر به بیماری آلزایمر، ام اس و نابودی پیشرونده نورولوژیکی شود.

در طول بارداری، رشد مغز جنین می تواند تحت تاثیر سیگار استنشاق شده توسط مادر قرار گیرد. در نتیجه با توقف واکنش سلول T و همچنین دندریت ها و ماکروفاژها، سیستم ایمنی اسیب می بیند.

سیگار کشیدن بر موادشیمیایی مغز مرتبط با اضطراب و تندرستی تاثیر می گذارد. محققان اثبات کرده اند که بین میزان اضطراب و مصرف نیکوتین ارتباط وجود دارد. نیکوتین موجب ایجاد افسردگی شده و آسیب جدی به توانایی های شناختی، یادگیری، و عملکردهای حافظه می رساند که در بلندمدت ریسک زوال عقل را افزایش می دهد.

به طورکلی حقیقت آشکار این است که سیگار کشیدن علت اصلی مرگ های زودهنگام است. همچنین سیگار عامل ابتلا به بیماری های مرگبار نظیر سرطان ریه، بیماری قلبی ایسکمیک، بیماری انسداد ریه، آرتروز رماتوئید، دیابت، و دژنراسیون ماکولا چشم است.

از اینرو آگاهی از تاثیرات مخرب سیگار کشیدن به ضرورتی دائمی تبدیل شده و روز ۳۱ می (۱۰ خرداد) به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نام گذاری شده است.

راهکاری اساسی برای ترک سیگار برای همیشه

وقتی شما به چیز و یا رفتاری خاص عادت می کنید ترک آن بسیار دشوار است. اما سیگار یا به عبارتی تخصصی تر نیکوتین یک ماده اعتیاد آور عصبی است و در عملکرد بدن اعتیاد ایجاد می کند.

قدس نوشت: وقتی شما به چیز و یا رفتاری خاص عادت می کنید ترک آن بسیار دشوار است. اما سیگار یا به عبارتی تخصصی تر نیکوتین یک ماده اعتیاد آور عصبی است و در عملکرد بدن اعتیاد ایجاد می کند. نیکوتین به علت شباهت بسیار بالا به استیل کولین می تواند در بدن جای این انتقال دهنده را بگیرد و بدن به وجود آن عادت کند.

اعتیاد به معنای وابستگی شدید به هرچیزی است، مانند اعتیاد به خوردن شکلات، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و یا اعتیاد به کشیدن و استعمال دخانیات و …. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را در تصمیم راسخ‌تان برای ترک سیگار همراهی و یاری کنیم.

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که ترک سیگار چندان ساده نیست! استعمال تنباکو یک اعتیاد جسمی و یک عادت روانی است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افراد آن‌قدر که از نظر روانی و ذهنی به سیگار وابستگی پیدا می‌کنند از نظر جسمی به آن وابستگی ندارند بنابراین اولین قدم‌ مربوط به ترک اعتیاد روانی، سالم‌سازی ذهن خواهد بود.

باید توجه داشت که ترک هر عادت اعتیاد آوری همان‌طور که طی زمانی نسبتا طولانی در ذهن نهادینه شده، به همان نسبت هم به زمان کافی برای ترک آن نیاز است. ترک ناگهانی سیگار که از آن به cold turkey یاد می‌شود نه تنها مفید نیست بلکه احتمال ناموفق بودن آن بسیار زیاد است.

در اولین قدم باید با طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی یک پلن مدون کار را آغاز کرد. خودآگاهی برای کسب موفقیت لازم است و شناخت کامل ابعاد یک مسئله کمک شایانی به حل مسئله خواهد کرد پس پرسش‌ های زیر را از خودتان بپرسید.

برای پاسخ به این پرسش‌ها وقت بگذارید و با دقت به آن‌ها پاسخ دهید.

شما چه زمانی سیگار می‌کشید؟ و چرا؟
آیا تکنیک، روش‌های درمانی و یا فعالیتی وجود دارد که بتواند به شما در آن شرایط خاص کمک کند و جایگزین کشیدن سیگار شود؟
آیا قبل و بعد از هر وعده غذایی نیاز به کشیدن سیگار دارید؟
آیا وقتی در جمع هستید سیگار می‌کشید؟
آیا اعتیاد شدید به کشیدن سیگار دارید (مثلا بیش از یک پاکت در روز)، یا فقط روزی یکی یا دو سیگار می‌کشید؟
آیا وقتی استرس دارید یا افسرده و غمگین هستید سیگار می‌کشید؟
آیا فعالیت، افراد یا محیط خاصی شما را ترغیب به سیگار کشیدن می‌کند؟
آیا سیگار کشیدن شما با عادات دیگری نظیر مصرف الکل یا بازی خاصی همراه است؟
آیا شما جزو افرادی هستید که موافق هیپنوتیزم و طب سوزنی هستند؟
آیا شما علاقه‌مند صحبت با درمانگر یا مشاوره در مورد عادات‌تان مانند سیگار کشیدن هستید؟
آیا علاقه‌مند به داشتن یک برنامه تناسب اندام هستید؟

با پاسخ به سوالات بالا می‌توانید درک درستی از این عادات خود به دست آورید و این خودآگاهی شما را در برنامه‌ریزی برای ترک سیگار کمک خواهد کرد. به‌عنوان مثال دانستن این موضوع که شما جزو افرادی هستید که بعد از هر وعده غذایی عادت به کشیدن سیگار دارید می‌تواند شما را در برنامه‌ریزی درست کمک کند، بدین ترتیب که با جایگزینی یک گزینه مناسب و گنجاندن آن در برنامه ترک سیگار یکی از عوامل کشش و سوق به سوی کشیدن سیگار را از بین می‌برید.

به عنوان مثال می‌توانید خوردن تنقلاتی مانند تخمه آفتاب‌ گردان، پسته یا میوه را جایگزین کشیدن سیگار کنید و بعد از هر وعده غذایی به خود یادآور شوید که قرار است بعد از صرف غذا، میوه میل کنید. بعد از پاسخ به سوالات بالا به مرحله بعد می‌رویم.

در این مرحله شما نیاز به طراحی برنامه “ترک سیگار” دارید:
– یک زمان‌بندی مشخص برای این کار در نظر بگیرید. مثلا شما در ۱۰ روز آینده برنامه ترک خود را عملی خواهید کرد. این زمان به شما فرصت می‌دهد تا خود را برای این کار آماده کنید اما باید در نظر داشت که این زمان اگر خیلی طولانی باشد انگیزه‌تان از بین رفته و اراده‌تان سست می‌شود.

– به افراد خانواده، دوستان و همکارتان اعلام کنید که قصد دارید برنامه ترک سیگار خود را اجرایی کنید. به آن‌ها بگویید که شما نیاز به حمایت و تشویق دارید. حتی می‌توانید برای این کار به دنبال یک همراه مناسب بگردید تا هر دو با هم این برنامه را دنبال کنید.

– شرایط آتی را پیش‌بینی کنید و برای مقابله با آن‌ها از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنید. معمولا افراد در سه ماهه اول ترک سیگار مجددا به کشیدن سیگار روی می‌آورند. از الان خود را برای این چالش بزرگ مهیا کنید.

– همه محصولات مربوط به تنباکو و نیکوتین را از محیط زندگی خود، اتومبیل و محیط کارتان حذف کنید؛ کبریت، فندک، پاکت خالی سیگار، حتی عکس‌هایی که در آن‌ها در حال کشیدن سیگار هستید. در صورت امکان اتومبیل، مبلمان، فرش و کلیه لباس‌هایی را که بوی سیگار می‌دهند شسته و با مواد معطر بوی سیگار را از آن‌ها بزدایید.

آمار مربوط به مصرف سیگار تکان دهنده است

– از یک پزشک و مشاور برای این امر خطیر یاری بگیرید. در موارد اعتیاد شدید و سنگین گاهی مصرف دارو برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نیاز است.

– در کنار همه این راهکارها از ورزش غافل نشوید. یک برنامه ورزشی روتین می‌تواند انگیزه‌ خوبی برای ترک سیگار باشد. برای این که بخواهید ورزشکار موفقی باشید باید بدن سالمی داشته باشید و جسم سالم با کشیدن سیگار و عوارض مخرب ناشی از آن در یک راستا نیست.

– و نکته آخر این که می‌توانید به خودتان جایزه بدهید مثلا به ازای نکشیدن هر نخ سیگار یک بستنی یا یک پک آجیل برای خودتان خریداری کنید و یا پول هر نخ سیگار را کنار بگذارید و با پس‌انداز و برنامه‌ریزی یک فعالیت مفرح و هیجان‌انگیز به خودتان یادآور شوید که می‌توان به جای عادت ناپسند و مضری مانند سیگار کشیدن تفریح‌های سالم و هیجان‌انگیزی را جایگزین کرد.

قطعا همگان به مضر بودن سیگار اذعان دارند اما متاسفانه روزبه‌روز بر تعداد افراد سیگاری افزوده می‌شود. فقط در آمریکا روزانه ۳۲۰۰ فرد زیر ۱۸ سال برای اولین‌بار به سیگار لب می‌زنند و ۲۱۰۰ جوان جزو افرادی‌اند که روزانه سیگار می‌کشند.

تقریبا در همه جای دنیا از هر ۱۰ نفر سیگاری ۹ نفر اولین سیگار خود را زیر سن ۱۸ سال کشیده‌اند و این لزوم آگاهی و اطلاع‌رسانی درباره مضرات سیگار در سنین پایین را اثبات می‌کند. در دنیا حدود ۱۶ میلیون نفر در اثرات کشیدن سیگار دچار بیماری‌اند و طبق آمار منتشر شده عمر افراد سیگاری حدودا ۱۳ تا ۱۴ سال کم‌تر از افراد غیرسیگاری است.

همین امروز سیگار را ترک کنید

سرطان ریه، سکته قلبی و مغزی در افراد سیگاری چند برابر افراد معمولی است.

طبق تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا، افرادی که در اثر مصرف دخانیات، به‌ویژه کشیدن سیگار، سالانه جان خود را از دست می‌دهند بسیار بیش‌تر از آمار مرگ و میر افراد مبتلا به ایدز، معتادان به مصرف الکل، تصادفات وسایل نقلیه موتوری و جراحات با سلاح گرم است. با این اوصاف هنوز هم دیر نشده همین امروز برای ترک سیگار اقدام کنید.

********************

احتمالاً می‌دانید که سیگار موجب بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان، نفخ، برونشیت مزمن و سایر مشکلات جدی برای سلامتی‌تان می‌شود. احتمالاً این را هم می‌دانید که سیگار علت شماره یک مرگ‌های قابل پیشگیری در سراسر جهان است.

ولی دانستن درمورد عوارض طولانی‌مدت کشیدن سیگار ممکن است برای ترک کردن آن متقاعدتان نکند، مخصوصاً اگر جوان باشید.

ترسیدن به خاطر بیماری‌هایی که ممکن است ده‌ها سال دیگر دچارش شوید سخت است و ترک کردن سیگار هم واقعاً کار سختی است. بین ۸۰-۷۵ درصد از سیگاری‌ها می‌گویند که دوست دارند ترک کنند. ولی بین ۵ تا ۱۰ مرتبه تلاش ممکن است طول بکشد تا فرد به طور موفقی آن را ترک کند.

برای بعضی سیگاری‌ها، چیزهای خیلی کوچکی ممکن است تحریک به ترک سیگار کند. چیزهایی مثل بویی که روی لباس‌هایتان بر جا می‌گذارد، واکنش مردم وقتی می‌فهمند سیگاری هستید، لکه‌هایی که روی دندان‌ها ایجاد می‌کند و …

 

*******************

 

 

چگونه مصرف سیگار منجر به سرطان می‌شود؟

دود سیگار شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی است که با برگ‌های توتون بیرون داده می‌شود، مواد شیمیایی که با کاغذ و پلاستیک احاطه شده است. هرچند که این مواد شیمیایی ممکن است مضر نباشد، اما فرایند سوختن به‌طور چشمگیری ساختار شیمیایی آن‌ها را اغلب به طرز ناخوشایندی تغییر می‌دهد. هر پف از دود سیگار دربرگیرنده‌ی بیشتر از ۴۰ نوع ماده شیمیایی سرطان‌زا و بیشتر از ۴۰۰ ماده سمی می‌باشد.

مواد شیمیایی وارد شده در ریه‌ها به سلول‌ها نفوذ کرده، به DNA آنها آسیب می‌رساند. با گذشت زمان و تکرار آسیب به DNA می‌تواند به سرطان منجر شود. اما مواد شیمیایی تنها در ریه‌ها متوقف نمی‌شوند. آنها به میلیون‌ها سلول خونی کوچک که به طور معمول مولکول‌های اکسیژن را برداشته و از طریق خون در بدن حرکت می‌دهند، می‌رسند. یعنی آنها تقریبا به هر عضوی در بدن می‌رسند و به DNA همه‌ی آنها آسیب می‌رسانند.

چرا همه افرادی سیگاری به سرطان مبتلا نمی‌شوند؟

برخی از افراد سیگاری ادعا می‌کنند که همه سیگاری‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند و امیدوارند که یکی از آن معدود افراد خوش‌شانس باشند. گرچه این ادعا درست است که افراد کمی از مرگ ناشی از سرطان می‌گریزند، زیرا بسیاری از آنها پیش از اینکه به اندازه کافی برای ابتلا به سرطان عمر کنند، از بیماری‌های‌ قلبی، سکته مغزی و دیگر شرایط بهداشتی که ناشی از مصرف سیگار است، می‌میرند.

در واقع آنچه نگران کننده است فقط سرطان نیست بلکه دلایل دیگری نیز برای نگرانی وجود دارد. مصرف سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد که لذت بردن از زندگی، زندگی کردن بدون نیاز به داروهای متعدد و مراجعه‌ی منظم به بیمارستان و پزشک را به همراه دارد و زندگی را مشکل و مشکل‌تر می‌کند. گرچه همه‌ی سیگاری‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند، اما همه کسانی که سیگار می‌کشند از سال‌های عمرشان کم می‌شود.

کدام یک از انواع سرطان ناشی از دود سیگارند؟

تیم تحقیقاتی سوابق افراد سیگاری و مرگ‌های ناشی از سرطان‌های مختلف را در سراسر جهان جمع‌آوری نمودند. در این راه از بررسی‌های آماری برای تقسیم‌بندی مرگ‌های ناشی از سرطان و دسته‌بندی اینکه کدام سرطان‌ها احتمالا ناشی از سیگار کشیدن است و کدام نه، استفاده کردند.

آن‌ها ۱۲ سرطانی که به سیگار کشیدن و یا به قرار گرفتن در معرض دود آن مربوط است را برشمردند که عبارتند از:

سرطان دهان

سرطان گلو

سرطان مری

سرطان ریه

سرطان خون (لوسمی میلوئید)

سرطان معده

سرطان روده بزرگ

سرطان کبد

سرطان کلیه

سرطان پانکراس

سرطان مثانه

سرطان دهانه رحم

آمار مرگ ناشی از سرطان مرتبط با استعمال دخانیات:

تیم تحقیقاتی تمامی مرگ‌های ناشی از سرطان مرتبط با مصرف سیگار را شمارش نمود. سرطان ریه با حدود ۸۷۰۰۰ نفر در بالاترین رتبه قرار دارد، سرطان روده‌بزرگ منجر به مرگ بیشتر از ۲۶۰۰۰ نفر و سرطان پانکراس منجر به مرگ بیش از ۱۴۰۰۰ نفر شد . در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از سرطان‌های ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست دادند.

وقتی محققان این تعداد را با تعداد کل افرادی که از این ۱۲ نوع سرطان مردند مقایسه کردند، دریافتند که مصرف سیگار تقریبا دلیل نیمی از همه‌ی مرگ‌ها بوده.

برای ترک سیگار چه کنیم؟ راهکار چیست؟

گرچه این مطالعه تصویری ترسناک از آینده‌ی شما به عنوان یک فرد سیگاری ترسیم می‌کند، اما همه چیز از دست رفته نیست. اگر فردی سیگار را ترک کند، بسیاری از این اثرات را تاحدی یا کاملا می‌تواند معکوس نماید. با گذشت زمان، خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته و بیماری‌های ریه همگی کاهش می‌یابد و به عمر فرد افزوده می‌شود.

با ترک سیگار می‌توان از بسیاری از این سرطان‌ها پیشگیری نمود. اولین گام را بردارید و با پزشکتان درمورد چگونگی کم کردن و ترک تدریجی سیگار مشورت کنید.

اگر نگران دوستان سیگاری خود هستید، در مورد موارد ذکر شده با آنها نیز صحبت کنید. به آنچه که با ترک بدست ‌می‌آورد تمرکز کنید نه آنچه که باید از دست دهید. هرگونه عملی مبنی بر تصمیمات درست مرتبط با سلامتی کمک کننده خواهد بود.

 

 

*****************

 

 

اطلاعاتی مهم در مورد سیگار، خطرات سیگار و ترک سیگار

مطالعات نشان داد که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اینطور نیست. خطرات ناشی از سیگار کشیدن بر همه معلوم است. سیگار کشیدن در محیط های بسته مثل اتاق کار، داخل خانه، رستوران و … اثرات مضر بیشتری دارد. در این مقاله 9 باور غلط درباره کشیدن سیگار را بیان می کنیم :

باور غلط 1 : تنها خطر سیگار کشیدن، بروز سرطان ریه می باشد.

کشیدن سیگار فقط باعث سرطان ریه نمی شود، بلکه انواع سرطان و بیماری ها را در پی دارد؛ مثل سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسم و آسیب جنین در زن بارداری که سیگار می کشد. همچنین سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده اختلال نعوظ در مردان می باشد. پس برای سلامتی خود و خانواده تان، باید سیگار را ترک کنید.

باور غلط 2 : برخی سیگارها خطری ندارند.

هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار، یک ماده اعتیادآور می باشد. برخی افراد سیگاری، دود سیگار را به صورت عمیق وارد بدن خود می کنند و آن دود را برای مدت طولانی در بدن نگه می دارند. سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند. اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار دخالت کنند. قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند

باور غلط 3 : سیگارهای لایت (Light) یا سبک مضر نیستند.

شرکت های سیگار از کلماتی مانند: سبک یا ملایم استفاده می کنند و پاکت های سیگار را با رنگ های نقره ای، سفید و یا طلایی به فروش می رسانند، با این مضمون که اینها بی خطر هستند. اما موسسه غذا و داروی آمریکا به تازگی نوشتن لغاتی همچون سبک و ملایم را روی پاکت های سیگار ممنوع کرده است.

مطالعات نشان داده که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اصلا اینطور نیست. دیگر باور غلط این است که نیکوتین سیگارهای باریک تر، ضرر کمتری دارد، در حالی که اینهم اینطور نیست و بهتر است شما هیچ کدام از این حرف ها را باور نکنید.

باور غلط 4 : قلیان ها بی خطر هستند.

در قلیان، دود از طریق آب منتقل می گردد. برخی مردم بر این باورند که لوله قلیان، قبل از ورود دود به ریه، آن را تمیز می کند. ولی باید گفت که خطرات ناشی از قلیان به مراتب بیشتر از خطرات ناشی از سیگار می باشد. قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند. یک باور دیگر نیز وجود دارد که می گوید، قلیان های دست دوم و کار کرده، ایمن تر می باشند که این باور نیز نادرست است.

باور غلط 5 : برای ترک سیگار، من خیلی پیر هستم.

اگر یک سال است که سیگار کشیدن را ترک کرده اید، خطر بیماری های قلبی را به نصف کاهش داده اید. افراد 35 تا 39 ساله، اگر سیگار را ترک کنند، می توانند 3 تا 5 سال طول عمر خود را زیاد کنند. افراد 65 ساله، می توانند یک سال طول عمر خود را زیاد کنند. مطالعات نشان داده که حتی افراد 69 ساله نیز می توانند با ترک سیگار، طول عمر خود را زیاد کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

باور غلط 6 : من هرگاه بخواهم می توانم سیگار را ترک کنم.

هر چه مدت سیگار کشیدن شما بیشتر باشد، به همان نسبت ترک سیگار برایتان سخت تر خواهد بود. افرادی که می گویند، اراده ترک سیگار را دارند، باید آنها را در مواقع بحرانی دید که آیا اراده شان پابرجا است یا نه. حدود 9 نفر از 10 نفری که سیگار را ترک می کنند، دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنند. مطالعات نشان داده که گرچه 70 درصد سیگاری ها خواهان ترک سیگار هستند، اما تنها 7 درصد آنها دارای اراده قوی در ترک سیگار هستند. بهترین روش ترک سیگار، مشاوره و دارودرمانی می باشد.

باور غلط 7 : اگر کودکی در خانه نباشد، می توان سیگار کشید.

اگر کسی در داخل خانه سیگار بکشد و حتی فرد دیگری در آنجا نباشد، دود سیگار روی فرش، لباس ها و پرده ها و … باقی می ماند. اگر بتوانید بوی سیگار را در فضای خانه استشمام کنید، بدون اینکه کسی در آن لحظه سیگار بکشد، نشان می دهد که موادشیمیایی سرطان زا در محیط خانه وجود دارد. این مسئله به خصوص در نوزادانی که روی زمین سینه خیز یا چار دست و پا راه می روند و وسایل را در دهانشان می گذارند، خیلی خطرناک است. پس بهتر است برای سلامت کودکانمان هم شده سیگار را ترک کنیم.

باور غلط 8 : اگر سیگار را ترک کنم، افزایش وزن پیدا می کنم.

نیکوتین یک ماده محرک است و اشتهای فرد را از بین می برد. پس وقتی سیگار را ترک می کنید، هوس و میل به غذا خوردن بوجود می آید. به طور متوسط، افراد بعد از ترک سیگار، 6/3 کیلوگرم افزیش وزن می یابند. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، سوخت و ساز بدنتان نیز کم می شود، اما شما می توانید با ورزش کردن و یا پیاده روی طولانی با چاقی مبارزه کنید. با ورزش کردن و عادات صحیح غذایی می توانید با خطرات ناشی از سیگار و افزایش وزن ناخواسته مبارزه کنید.

باور غلط 9 : من فقط در مهمانی ها سیگار می کشم، بنابراین خطری مرا تهدید نمی کند.

یکی از باورهای غلط مردم این است که اگر گاهی وقت ها سیگار بکشند، از خطرات سیگار در امان هستند. در حقیقت، خطرات سیگار کشیدن بعد از روشن کردن یک عدد سیگار مشخص می شود. کشیدن 1 تا 4 عدد سیگار در روز باعث می شود که شما سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه باشید.

و اما فواید فوری ترک سیگار

– بعد از گذشت 20 دقیقه از ترک سیگار، فشار خونتان کم می شود، ضربان قلبتان آهسته تر می گردد و دمای دست و پاهای شما زیاد می شود.

– بعد از 8 ساعت از ترک سیگار، خون شروع به خنثی کردن مواد مضر سیگار می کند و میزان مونوکسید کربن و اکسیژن در خونتان به مقدار طبیعی می رسد.

– بعد از 24 ساعت از ترک سیگار، سیستم های داخلی بدن شروع به ترمیم و بازسازی خود می کنند و به همان نسبت ابتلا به بیماری های قلبی کم می شود.

– بعد از 48 ساعت از ترک سیگار، انتهای اعصاب مرده ناشی از سیگار، دوباره زنده می شوند و حس چشایی و بویایی بهبود می یابد.

فواید بعدی ترک سیگار

– بعد از هفته ها از ترک سیگار، گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه ها نیز بهتر می گردد. ورزش کردن و راه رفتن، آسان تر انجام می گیرد.

– بعد از چندین ماه از ترک سیگار، تولید خلط سینه کمتر می شود و شما کمتر سرفه می کنید و کمتر خس خس سینه دارید.

– بعد از یک سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به امراض قلبی به نصف کاهش می یابد.

– بعد از پنج سال از ترک سیگار، خطر سکته کاهش می یابد و با گذشت زمان، احتمال سکته کم و کمتر می گردد.

– بعد از 10 سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه به نصف کاهش می یابد. کاهش ابتلا به زخم های گوارشی و سرطان های دهان، حلق، مری، پانکراس، کلیه و مثانه نیز دیده می شود.

نظرات و ارسال نظر