انشایپنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انشا درباره بدن انسان - انشای | جدیدترین انشا

سخن دوست :امام علی (ع) : دانش، نابود كننده نادانى است.

انشا درباره بدن انسان

انشا درباره بدن انسان

انشا درباره بدن انسان

بدن انسان، کل ساختار انسان است که سر، گردن، تنه (سینه و شکم)، دو بازو و دست‌ها و دو ساق پا و پاها را شامل می‌شود. هر قسمت بدن از انواع مختلف سلول تشکیل شده‌است. تعداد سلول‌های بدن انسان حدود ۳۷٫۲ تریلیون تخمین زده شده‌اند. این عدد از داده‌های جزئی بدست آمده‌است و به عنوان نقطه شروع برای محاسبات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عدد از تعداد همه سلول‌های اندام‌های بدن و نوع سلول‌هایشان بدست آمده‌است. اجزای سازنده بدن انسان نشان می‌دهد که بدن از تعدادی عناصر خاص در نسبت‌های مختلف تشکیل شده‌است.

بدن انسان می‌تواند ناهنجاری‌های آناتومیک غیر پاتولوژیک را نشان بدهد. فیزیولوژی بر روی سیستم اعضای بدن و عملکردشان تمرکز دارد. سیستم‌ها و مکانیزمشان در راستای حفظ هومئوستاز بدن عمل می‌کنند.

مطالعه بدن انسان شامل کالبدشناسی و فیزیولوژی است. کالبدشناسی انسان یکی از شاخه‌های کالبدشناسی است. این رشته به بررسی اندام‌ها و دستگاه‌های اندام‌های بدن انسان می‌پردازد. تن انسان مانند تن همه جانوران از چندین دستگاه درست شده‌است که این دستگاه‌ها از اندام‌ها و ایشان از بافت‌ها و این بافت‌ها از یاخته‌ها درست شده‌اند. کالبدشناسی ماکروسکوپی کاری به بررسی بافت‌ها یا یاخته‌ها ندارد و تنها به شناخت اندام‌ها و کارکرد آن‌ها می‌پردازد. شناخت بافت‌ها مربوط به بافت‌شناسی و بررسی یاخته‌ها مربوط به یاخته‌شناسی می‌شود.

 

ساختار بدن :

استخوان‌بندی، شکل کلی بدن را ایجاد می‌کند و در طول عمر انسان تغییر نمی‌کند. به‌طور کلی شکل بدن (و شکل بدن زن) تحت تأثیر توزیع‌های ماهیچه ای، بافت‌های چربی و هورمونهای مختلف است. قد متوسط یک مرد بالغ (در کشورهای توسعه یافته) حدود ۱٫۷ – ۱٫۸ متر (۵’۷’’ تا ۵/۱۱’’) و یک زن بالغ حدود ۱٫۶ – ۱٫۷ متر (۵’۲’’ تا ۵’۷’’) است. قد بلند بستگی به ژنتیک و رژیم غذایی افراد دارد. شکل و ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی مثل ژنتیک، رژیم غذایی و ورزش قرار دارد.

بدن انسان دارای چندین حفره است که بزرگترین آن حفره شکمی است. این حفره‌ها محل قرار گرفتن اندام‌های مختلف بدن از جمله ستون مهره‌ها هستند، که جریان مایع مغزی نخاعی از بطن مغز در آن جاری است.

حفره‌های کوچک دیگری نیز در بدن هستند که سینوس نامیده می‌شوند و عملکردهای مختلفی دارند. به‌طور عمومی سینوس‌ها به سینوس‌های پارانازال اشاره دارند که در سینوزیت نقش دارند. سینوس‌های پارانازال چهار جفت حفره هوایی در استخوان جمجمه هستند. این فضاهای پر از هوا در بین چشم‌ها، بالای چشم‌ها، عمق تر در پشت چشم‌ها و اطراف حفره بینی قرار دارند.

 

 

 

********************

بدن انسان

مقدمه:
خداوند یکتا را سپاس می گویم که توفیقی عنایت فرمود تا بتوانم چند جلد از مجموعه دانستنیهای این مرکز را برای نوجوانان عزیز که سرمایه های آینده این کشور هستند ترجمه کنم تا شاید از طریق گام بسیار کوچکی در جهت بالا بردن سطح علمی و اطلاعات عمومی این عزیزان برداشته باشم.

مجموعه دانستنیهای «باید بدانیم»، شامل اطلاعاتی درباره انواع حیوانات، بدن انسان و غیره است. کتابی که پیش رو دارید یکی از عناوین مجموعه باید بدانیم! تحت عنوان «درباره بدن انسان» است. مطالعه این کتاب و سایر کتاب های مربوط به دانستنیهای مختلف که به زودی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت نه تنها برای نوجوانان مفید است بلکه بزرگسالان نیز خالی از لطف نیست.

در پایان بر خود واجب می دانم که از مدیریت محترم جناب آقای مهندس سعید سعادت و همچنین مادرم خانم خدیجه سعادت صانعی که همیشه مشوق من بوده اند و تمامی دوستانی که در تهیه و تنظیم این کتاب نقش بسزایی داشته اند تشکر کنم.

بدن انسان
از لحظه ای که به دنیا می آییم، تا آخرین لحظه ای که زنده هستیم، بدن ما ثانیه ای از کار نمی ایستد. مجموعه پیچیده بدن ما، از میلیاردها سلول زنده که شامل ۲۰۰ نوع مختلف می باشد تشکیل شده است که مشتمل بر سلولهای عصبی به نام نورون و سلولهای تخصص یافته ای به نام سلولهای ترشحی هستند. سلولهای ترشحی هورمون و آنزیم ترشح می کنند که برای کارهای گوناگونی در بدن به کار می روند. هر نوع از سلولها، در بدن کار خاصی دارند. سلولهایی که کار یکسان انجام می دهند با هم بافتها مختلفی بافت عضلانی و بافت عصبی را تشکیل می دهند. بافتها نیز در کنار یکدیگر اندامها را می سازند که بخشهای مهم و اصلی بدن هستند. ششها، قلب، کبد و ملیه ها، اندامهای مهم بدن به شمار می روند

که در ارتباط با هم بوده و هر کدام سیستمی را به وجود می آورند که هر سیستم کار بسیار مهمی انجام می دهد. به عنوان مثال: قلب، رگهای خونی و خون در مجموع، سیستم گردش خون را می سازند. این سیستم اکسیژن و مواد غذایی بدن را کنترل می کند. با کمی دقت در ساختار بدن و سیستمهای موجود در آن و چگونگی کار و ارتباط آنها با یکدیگر، باید اعتراف نمود که انسان پیچیده ترین و در عین حال شگفت انگیزترین مخلوق آفریدگار است.

 

تواناییهای بدن
بدن ما در انجام بسیاری از حرکات تعادلی و ایجاد هماهنگی، از تواناییهای فوق العاده و حیرت آوری برخوردار است. گرچه بسیاری از حیوانات، حرکاتی سریعتر و چالاکتر از انسان دارند ولی انعطاف بدن انسان خیلی بیشتر از حیوانات است. مغز بسیار پیچیده انسان، تعادل بدن را کنترل می کند و ما را قادر می سازد تا کارهای فیزیکی را به بهترین صورت انجام دهیم.

سلول
در هر ثانیه، میلیونها سلول از بین می روند و میلیونها سلول دیگر جایگزین آنها می شوند. یک سلول معمولی حدود ۰۲۵/۰ میلیمتر یعنی یک هزارم اینچ قطر دارد. در بدن انسان سلولهای مختلفی وجود دارد که هر کدام برای کار خاصی شکل گرفته اند. سلولهای عصبی مانند سیمهای برق، بلند و باریک هستند و پیامهای الکتریکی را هدایت می کنند.

سیستم اسکلت بدن
اسکلت و چهارچوب بدن را ۲۰۶ استخوان می سازند که تعدادی از آنها توسط مفاصل انعطاف پذیر، به هم متصل شده اند به عنوان مثال: مفصل پا به انسان اجازه حرکت می‌دهد. استخوانهای دیگر مانند استخوانهای جمجمه، کاملاً به یکدیگر چسبیده اند. ستون مهره ها در بالا، از سر و در طرفین، از اندامها حمایت می کنند. این ستون همچنین کار محافظت و حمایت از نخاع را نیز بر عهده دارد.

پوست
بدن انسان توسط پوست پوشیده شده است. پوست انعطاف پذیر بوده، به حفاظت بدن کمک می کند، آب و باکتریهایی مضر را خارج و مایعات سودمند را در درون خود نگه می دارد. پوست فرسوده نمی شود زیرا دایماً سلولهای تازه ساخته می شوند و جای سلولهای قبلی را می گیرند. لایه فوقانی پوست یا اپیدرم، مدام سلولهای جدید می سازد. این سلولهای تازه ساخته شده به سطح پوست می آیند و جای سلولهای از بین رفته را می گیرند.

رشد و نمو
بدن انسان همچنان که رشد می کند، مهارتهای بسیاری هم به دست می آورد. بچه یاد می گیرد که چگونه بخندد، بنشیند، بایستد، چهار دست و پا راه برود و صحبت کند. به طور متوسط، حداکثر توانایی های فیزیکی و بدنی بین سنین ۱۸ تا ۲۰ سالگی به دست می آید، ولی با گذشت زمان، تغییرات بسیاری هم رخ می دهد.
از جمله، عضلات انعطاف خود از دست می دهند، استخوانها شکننده می شوند، قدرت عضلات کاسته شده، قد کوتاه تر و موها خاکستری می شوند.

دستگاه گوارش
دهان، مری، معده و روده ها جزو دستگاه گوارش هستند. این اعضا با یکدیگر همکاری می کنند و غذا را به صورت ذرات بسیار کوچکی که قادر باشد از دیواره روده عبور کند و وارد رگهای خونی شود، در می آورند. دهان و دندانها غذا را خرد کرده و معده آنها را با مواد شیمیایی قوی هضم کننده، مخلوط می کند. کبد مهمترین عضو است و در تبدیل مواد غذایی جذب شده و قابل مصرف در بدن، نقش مؤثری دارد و این کار را از طریق اندامهای مختلفی انجام می دهد. روده بزرگ نیز با مواد زیاد و جذب نشده سر و کار دارد.

دستگاه عصبی
مغز و عصب، دستگاه عصبی را می سازند. عصبها از مغز شروع شده، در تمام بدن پخش می شوند و پیامها را به صورت ضربانهای الکتریکی انتقال می دهند. پیامها، اطلاعات را از اعضای حسی به مغز برده و دستور لازم را از مغز به عضلات می رسانند. مغز بسیاری از فرآیندهای بدن ما را به طور غیر ارادی کنترل می کند، بدون آن که ما از انجام آنها آگاه باشیم: مانند عمل تنفس، ضربان قلب و گوارش.

دستگاه تنفس
ششها، راههای هوایی، گلو و بینی با هم دستگاه تنفسی را به وجود می آورند. ششها مقدار زیادی اکسیژن از هوا جذب می کنند. قلب، خون اکسیژن دار را به درون رگهای خونی فرستاده و از طریق رگها در تمام بدن پخش می شود.

دستگاه دفع ادرار
کلیه ها، مواد زایدی را که از خون به آنها می رسند، تصفیه کرده و مایعی به نام ادرار تشکیل می‌دهند که در مثانه ذخیره می شود و از طریق دستگاه دفع ادرار خارج می گردد.

مغز و اعصاب
دستورات لازم را به سایر نقاط بدن می فرستد. نورونها مثل سیمهای برق هستند و از توده های بسیار زیاد سلول عصبی ساخته شده اند. اعصاب حسی، پیامها را از چشم، گوش و پوست به مغز می برند. اعصاب حرکتی، پیام را از مغز گرفته و به ماهیچه ها می رسانند تا در زمان لازم ماهیچه ها، بدن را حرکت دهند. میانگین وزن مغز یک انسان بالغ، حدود ۴/۱ کیلوگرم است که ترکیب ژله مانندی دارد و توسط جمجمه حفاظت می شود.

خواب
وقتی که می خوابیم بدنمان استراحت می کند ولی مغز هنوز فعال است و تنفس و ضربان قلب را تنظیم می کند، ما در خواب بعضی از افکارمان را به صورت رؤیا به یاد می آوریم.

نیمرکه های مخ
بزرگترین قسمت مغز، نیمکره های چین خورده مغز هستند و تفکرات ما در این نیم کره ها جای می گیرند. لایه خارجی مغز، ماده خاکستری نامیده می شود و پر از سلولهای عصبی است. لایه درونی، ماده سفید نامیده می شود و پر از رشته های عصبی است. اگر دو نیمکره مغز را کاملاً باز کنیم، فضایی حدود یک رویه بالش را اشغال خواهد کرد.

سلولهای عصبی
هر سلول عصبی یک تنه اصلی دارد و دارای یک سری رشته های ارتباطی عنکبوتی به نام دندریت و یک سری رشته بلند به نام اکسون است.
اکسونها با هزاران سلول عصبی دیگر در ارتباط هستند و میلیونها راه عصبی برای عبور سیگنالهای عصبی را به وجود می آورند.

عکس العملهای عصبی
وقتی تیغ شاخه گلی به انگشتمان فرو می رود، درد و سوزش ناشی از آن به صورت پیام، از طریق اعصاب حسی به نخاع می رسد. پیامهای برگشتی از طریق نورونهای واسطه، مستقیماً به ماهیچه ها می رسند و باعث می شوند که انگشتمان را عقب بکشیم، به این عمل، عکس العمل غیر ارادی گفته می شود، چون بدون فکر ما انجام می گیرد.

******************

 

دانستنی های جالب درباره بدن انسان!

چشم ها
دلیل وجود ابرو ها این است که از ریخته شدن عرق به داخل چشم ها جلو گیری کند.
دیابت اولین علت نابینایی در آمریکا است.
انسان در هرسال بیش از 6 ملیون بار پلک می زند.

موها
یک مرد معمولی حدود 5 ماه از عمر خود را صرف اصلاح موهای صورت می کند.
مو دومین بافت در بدن است که سریع ترین رشد را دارد. مغز استخوان رتبه ی اول را دارد.
موها وناخن ها از یک ماده تشکیل شده اند.

مغز
حدود 20 درصد از اکسیژنی که تنفس می کنیم به مغز می رود.
شما نمی توانید خودتان را قلقلک بدهید. چون مغز میداند که می خواهید به بدن خود دست بزنید بنابراین بر خلاف وقتی که چیز دیگری به بدن شما برخورد می کندعکس العمل نشان می دهد.

بدن
روزانه حدود 10 ملیارد سلول پوستی بدن انسان می میرند.
هر انسان روزانه بین 1 تا 3 پیمانه بزاق ترشح می کند.
بدن یک انسان بالغ روزانه به حدود 40 کیلو گرم اکسیژن نیاز دارد.

قلب
فشاری که قلب انسان تولید می کند می تواند خون را تا بیش از 10 متر بپاشد.
قلب انسان به طور میانگین حدود 35 ملیون بار در سال می تپد. بنابر این قلب یک انسان عادی روزانه صد هزار بار می تپد.

بعضی موضوعات جالب دیگر
اسید های هضم کننده ی معده آنقدر قوی هستند که می توانند فلز روی را آب کنند. اما خوشبختانه سلول های سطح داخلی معده به قدری سریع تجدید می شوند که این اسید ها زمان کافی برای ذوب کردن آنها ندارند.( هر 3 یا 4 روز)

در داخل ریه ها بیش از 300000 ملیون مویرگ خونی کوچک قرار دارد که اگر پشت سر هم چیده شوند طول آنها 2400 کیلومتر خواهد بود.

استخوان های انسان در تحمل وزن استحکامی برابر با گرانیت دارند. یک قطعه استخوان به اندازه ی یک قوطی کبریت می تواند وزنی برابر 9 تن را تحمل کند که 4 برابربیشتر از قدرت بتون است.

6 ماه طول می کشد که ناخن دست یا پا از ریشه تا نوک رشد کند.

پوست بزرگترین عضو بدن است. اندازه ی آن در یک انسان بالغ به حدود 1.9 متر مربع می رسد. سلول های پوستی به طور مداوم ورقه ورقه شده و می ریزند. هر انسان در طول زندگی خود معادل 18 کیلوگرم سلول پوستی از دست می دهد.

وقتی می خوابید حدود 8 میلیمتر قد می کشید و وقتی بیدار می شوید دوباره به قد اول خود بر می گردید. دلیل این امر آن است که وقتی نشسته یا ایستاده اید، صفحات غضروفی بین مفاصل،به خاطر جاذبه ی زمین مثل اسفنج فشرده می شوند.

یک انسان غربی معمولی در طول عمر خود 50 تن غذا می خورد و 50 هزار لیتر هم مایعات می نوشد.

هر کلیه حاوی یک ملیون فیلتر مجزا است. کلّیه ها در هر دقیقه به طور میانگین حدود 1.3 لیتر خون را تصفیه می کنند و در روز حدود 1.4 لیتر ادرار خارج می کنند.

عضلات تمرکز کننده ی چشم ها روزی 100 هزار بار حرکت می کنند. اگر قرار باشد عضلات پا ها هم به همین میزان تحرک داشته باشند انسان باید روزی 80 کیلومتر راه برود.

حرارتی که بدن انسان در 30 دقیقه تولید می کند می تواند حدود 2 لیتر آب را به جوش بیاورد.

یک سلول خونی ظرف مدت 60 ثانیه تمام بدن را دور می زند.

90 درصد اطلاعاتی که از دنیای پیرامون خود به دست می آوریم از طریق چشم ها است.

اگر می خواهید هویت خود را مخفی نگه دارید زبان خود را از دهان خارج نکنید. درست مثل اثر انگشت، همه ی انسان ها اثر زبان منحصر به فردی دارند.

تعداد استخوان های بدن یک انسان بالغ از یک نوزاد کمتر است. ما با 350 تکه استخوان به دنیا می آییم اما به دلیل اینکه در طول رشد استخوان ها به هم جوش می خورند، در بزرگسالی فقط 206 تکه استخوان داریم.

بینی انسان به اندازه ی بینی سگ حساس نیست اما می تواند 50000 بوی مختلف را به خاطر بسپرد.

طول روده ی کوچک حدوداً 4 برابر قد یک انسان معمولی است. با 5 تا 7 متر طول، اگر روده ی کوچک پیچ نخورده بود درون حفره ی شکمی جا نمی شد.

روی هر اینچ مربع از پوست بدن انسان حدود 32 ملیون باکتری وجود دارد اما اکثر آنها بی خطر هستند.

منشاء بوی بد پا مانند زیر بغل، عرق است. هر جفت پا 500 هزار غده ی عرقی دارند و می توانند بیش از یک فنجان عرق در روز تولید کنند.

هوایی که هنگام عطسه از دهان و بینی خارج می شود حدود 160 کیلومتر در ساعت سرعت دارد. بنابر این بهتر است هنگام عطسه کردن دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید یا وقتی صدای عطسه به گوشتان می رسد فرار کنید.

در بدن انسان حدود 60 هزار مایل رگ خونی وجود دارد وخون در یک مسیر بسیار طولانی سفر می کند. قلب انسان روزانه 8000 لیتر خون را از درون این رگ ها تلمبه می کند.

شما احتمالاً دوست ندارید که در آب دهان خود شنا کنید ولی اگر تمام بزاق خود را جمع کنید می توانید این کار را انجام دهید. یک انسان عادی در طول زندگی خود حدود 25000 لیتر بزاق تولید می کند که برای پر کردن 2 استخر شنا کافی است.

60 درصد از مردان و 40 درصد از زنان تا 60 سالگی خرناس می کشند. اما گاهی صدای آن کر کننده می شود. صدای خرناس به طور معمول به 60 دسیبل می رسد یعنی در سطح صدای مکالمه ی عادی. اما صدای آن می تواند تا 80 دسیبل هم بالا برود یعنی در حد صدای دریلی که با آن آسفالت را می کنند. درجه صدا هایی که بیش از 85 دسیبل باشند برای گوش انسان زیان آورند.

افراد مو بلوند ممکن است انسان های شاد تری باشند یا نباشند ولی به طور قطع تعداد مو های بیشتری دارند. رنگ مو ها مشخص می کند که تراکم آن ها چقدر است و این تراکم در افراد مو بلوند بیشتر است. سر یک انسان معمولی حدود 100 هزار فولیکول مو دارد که هر کدام می توانند بیش از 20 تار مو در طول زندگی فرد تولید کنند. این تعداد در افراد مو بلوند 146 هزار فولیکول است. کسانی که مو های مشکی دارند 110 هزار فولیکول، مو قهوه ای ها 100 هزار فولیکول و کسانی که مو قرمز هستند از همه کمتر و 86 هزار فولیکول مو دارند.

اگرشما ناخن های دست خود را بیشتر از ناخن های پا کوتاه می کنید کاملاً طبیعی است. وقتی روی ناخن ها باز باشد و بیشتر از آن ها استفاده شود سریع تر هم رشد می کنند. همچنین ناخن انگشتانی که بلند ترند و دستی که با آن می نویسید سریع تر رشد می کند. به طور معمول ناخن ها ماهیانه حدود یک دهم اینچ رشد می کنند.

این عجیب نیست که نوزادان به سختی می توانند سر خود را نگه دارند. سر انسان در هنگام تولد یک چهارم قد او را تشکیل می دهد ولی در بزرگسالی این میزان به یک هشتم میرسد.

اگر بگویید که دارید از بی خوابی می میرید درست است. شما می توانید هفته ها غذا نخورید بی آنکه از پا در آیید اما نهایت زمانی که بتوانید بدون خواب دوام بیاورید 11 روز است. بیش از آن دیگر هر گز از خواب بیدار نخواهید شد.

*********************
نظرات و ارسال نظر