انشایجمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انشا درباره تکنولوژی - انشای | جدیدترین انشا

سخن دوست :امام علی (ع) : دانش، نابود كننده نادانى است.

انشا درباره تکنولوژی

انشا درباره تکنولوژی

انشا درباره تکنولوژی

/ انشا درباره تکنولوژی /

*****************

انشا درمورد فناوری و تکنولوژی

در فرهنگ های پیش فناوری و تکنولوژی نبود، زمانی که همه ی مردم کارهای خود را با دست انجام می دادند و برای انجام کارهای خود مجبور به طی کردن مسافت زیادی بودند و در این مسیر سختی ها و دشواری های زیادی را نیز متحمل می شدند. اما روز به روز که دنیا با فناوری آشنا شد بسیاری از کارها به راحتی پیش رفت و هیچ گونه سختی را شامل نمی شد.

تکنولوژی و فناوری موجب شد که انسان از راه دور کارهای خود را انجام دهد بدون آنکه از خانه خود به بیرون بیاید مانند انجام خیلی از کارهای بانکی یا پرداخت انواع قبض ها و معاملات اقتصادی و مبادله ی علم و دانش و یا حتی خرید یا فروش اجناس و املاک و خیلی از کارهای دیگری که هرگز در زمان قبل از تکنولوژی قادر به انجام آن نبوده ایم.

زمان زیادی طول کشید تا فناوری پیشرفت کرد و در بین مردم جا افتاد، به گونه ایی که از پیر و جوان و کودک، همگی به آن دسترسی داشته و قادر به استفاده از آن بودند.

علاوه بر همه ی این مثال ها زندگی و زنده بودن در این روزگار علم و تکنولوژی راحت تر شده است، به طوری که خیلی از بیماری ها و مشکلات روحی و جسمانی به کمک تکنولوژی قابل درمان شده و رفت و آمد نیز آسان تر گشه است.

به طور مثال مردم در زمان قبل، ماه ها زمان می برد که از شهری به شهر دیگر پول منتقل کنند اما حالا با یک دکمه این کار ممکن شده است. امروزه با هواپیما به سرعت می توان جابه جا شد در حالی که به این صورت در گذشته مقدور نبود و مطمئا در آینده ی نه چندان دور این تکنولوژی بیش از پیش پیشرفت خواهد کرد و زندگی از آنچه که هست آسوده تر و راحت تر می شود.

****************

تکنولوژی تاثیرگذار در کاهش آستانه صبرتان

فرض کنید در اینترنت به دنبال یک ویدئوی سرگرم کننده گشته و سرانجام در سایتی آن را می یابید، توقع شما این است که این ویدئو به سرعت باز شود و شما سریع ویدئو را مشاهده و از آن لذت ببرید، ولی داستان و روال کار این گونه پیش نمی رود! بسیاری از وب سایت های ویدئویی مانند یوتیوب، معمولا دارای ویدئوهایی با حجم های بالا هستند و اگر شما بخواهید یک ویدئو را با کیفیت بسیار بالا ببینید باید کمی صبر کرده تا ویدئو بارگذاری شود. تحقیقات نشان از آن دارد که این زمان برای بسیاری از افراد عذاب آور است و نمی توانند این چند ثانیه یا چند دقیقه کوتاه را با آرامش گذرانده تا فیلم بارگذاری شود. این موضوع باعث خشم و عصبانیت در افراد می شود و همین موضوع بر روی انسان تأثیر منفی گذاشته و آستانه صبر را نیز کم می کند.

GPS، تاثیرگذار بر روی کارکرد مغز

GPS امروز به بخش جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده است و در بسیاری از شرایط ما ناخود آگاه از GPS به عنوان یک یاور همیشگی استفاده می کنیم. براساس تحقیقات دانشگاه مک گیل استفاده بیش از حد از GPS می توان در عملکرد حافظه بلند مدت تأثیر منفی بگذارد. علت این موضوع به دلیل وجود ناحیه ای با نام هیپو کامپ در مغز است. منطقه و یا ناحیه هیپو کامپ وظیفه GPS را در مغز ما برعهده داشته و با جایگزین کردن GPS خود به خود این قسمت از مغز ما بلااستفاده باقی مانده و تأثیر منفی بر روی ذهن ما بوجود می آورد.

براساس تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان حتی GPS و استفاده بیش از حد از آن می تواند شروع به زوال عقل و آلزایمر را در انسان را جلوتر انداخته و انسان در سنین پایین تر دچار آلزایمر شود.

کاهش تمرکز با تکنولوژی

شاید این جمله شما را متعجب کرده باشد ولی حقیقت دارد، تکنولوژی میزان دقت و تمرکز شما را کم می کند. براساس تحقیقات موسسه ‌ای در کانادا، این موضوع ثابت شده است. این گروه تحقیقاتی، پروژه خود را بر روی ۲۰۰۰ نفر انجام دادند و برای این ۲۰۰۰ نفر هر روز وظایفی مشخص می شد که این وظایف در ارتباط با تکنولوژی بود و افراد برای انجام دادن این وظایف باید در طول روز یکسره با دنیای تکنولوژی کلنجار می رفتند.

در آخر نتیجه این تحقیقات نشان از آن داردکه قدرت تمرکز این افراد از ۸ ثانیه به ۱۲ ثانیه اضافه می شود، این به معنی است که قدرت تمرکز در ارتباط یکسره با تکنولوژی کم می شود. در این پروژه قدرت یادآوری و به خاطر سپردن را به ماهی قرمز شبیه کرده اند، این تشبیه به این دلیل است که ماهی قرمز دارای قدرت حافظه بسیار کوتاهی است. این ارتباط مستقیم با تکنولوژی در قدرت حافظه نیز تأثیر مستقیم دارد.

**************

در فرهنگ های پیش فناوری و تکنولوژی نبود، زمانی که همه ی مردم کارهای خود را با دست انجام می دادند و برای انجام کارهای خود مجبور به طی کردن مسافت زیادی بودند و در این مسیر سختی ها ودشواری های زیادی را نیز متحمل می شدند. اما روز به روز که دنیا با فناوری آشنا شد بسیاری از کارها به راحتی پیش رفت و هیچ گونه سختی را شامل نمی شد.

 

تکنولوژی و فناوری موجب شد که انسان از راه دور کارهای خود را انجام دهد بدون آنکه از خانه خود به بیرون بیاید مانند انجام خیلی از کارهای بانکی یا پرداخت انواع قبض ها و معاملات اقتصادی و مبادله ی علم و دانش و یا حتی خرید یا فروش اجناس و املاک و خیلی از کارهای دیگری که هرگز در زمان قبل از تکنولوژیقادر به انجام آن نبوده ایم.

زمان زیادی طول کشید تا فناوری پیشرفت کرد و در بین مردم جا افتاد، به گونه ایی که از پیر و جوان و کودک، همگی به آن دسترسی داشته و قادر به استفاده از آن بودند.

علاوه بر همه ی این مثال ها زندگی و زنده بودن در این روزگار علم و تکنولوژی راحت تر شده است، به طوری که خیلی از بیماری ها و مشکلات روحی و جسمانی به کمک تکنولوژی قابل درمان شده و رفت و آمد نیز آسان تر گشه است.

به طور مثال مردم در زمان قبل، ماه ها زمان می برد که از شهری به شهر دیگر پول منتقل کنند اما حالا با یک دکمه این کار ممکن شده است. امروزه با هواپیما به سرعت می توان جابه جا شد در حالی که به این صورت در گذشته مقدور نبود و مطمئا در آینده ی نه چندان دور این تکنولوژی بیش از پیش پیشرفت خواهد کرد و زندگی از آنچه که هست آسوده تر و راحت تر می شود.

************

این روزها تصور زندگی بدون اینترنت دشوار است. البته هنوز هم خیلی از افراد در سراسر جهان بدون وابستگی به اینترنت بزرگ می شوند، اما آنچه مسلم است فراگیر شدن اینترنت در زندگی های امروزه ی ماست به گونه ای که تبدیل به جزئی جدایی ناپذیر از زندگیمان شده است.

اگر بخواهیم به سادگی هر چه تمام تر اینترنتی که امروز در دسترس داریم و بکار می گیرم را تفسیر کنیم باید بگوییم مانند این است که جهان را کلاسی در نظر بگیریم که در آن مدام در حال تبادل نوشته با یکدیگر هستیم. براستی زندگی ما بدون این داد و ستد نوشته چطور خواهد بود؟ جامعه امروز چطور زندگی خواهد کرد اگر یکباره اینترنت از میان برداشته شود؟

ساده ترین روش پاسخ این است که به سال های قبل از همه گیر شدن اینترنت، دهه ی ۱۹۹۰ زمانیکه خطوط تلفن فقط ثابت بود، و به جای سی دی، نوار های VHS بود برگردیم. اما این واقعیت تاریخی به درستی پاسخ این پرسش را نمی دهد، چرا که آن زمان نمی دانستیم از داشتن چه امکاناتی فارغ هستیم. برعکس حالا، اینترنتی وجود نداشت که آن چنان در دنیای ما رخنه کند که زندگی بدون آن دشوار باشد. تصور دنیای امروز بدون نت، مانند تصور لندن سالهای ۱۸۴۰ بدون نیروی بخار است، و نیو یورک دهه ی ۱۹۳۰ بدون آسانسور ، و لس آنجلس دهه ی ۱۹۷۰ بدون ماشین است.

اینترنت به میزان قابل ملاحظه ای درک فرهنگی ما از صبر و حوصله را دچار تغییر کرده است. بدون اینترنت، آن لذتی را که چیزی که دنبالش هستیم بلادرنگ پیدا می کنیم از دست می دهیم: به سرعت پاسخ های آنلاین دست می یابیم، و در مدت زمان کمی کالای مورد نظرمان را دریافت می کنیم. پس بت وجود اینترنت، صبر کردن و انتظار عملاً از بین رفته است.

قبل از همه گیر شدن اینترنت، استقبال کنندگان از این فناوری در هفته کمتر از یک ساعت از زمانشان را به وقت گذراندن در فضای آنلاین اختصاص می دادند، امروزه ۸۵ درصد آمریکایی ها از اینترنت استفاده می کنند. یک پروفسور دانشگاه ام آی تی که بر روی رفتار های آنلاین افراد تحقیق می کند بر این باور است که داشتن اینترنت در جیب هایمان، به شدت بر نحوه ی ایجاد روابطمان تاثیر گذاشته است. او به مقاله ی اخیر منتشر شده از دانشگاه میشیگان اشاره می کند که بنا بر تحقیقات مستمر انجام گرفته از گذشته تا حال، همدلی افراد با یکدیگر طی ۳۰ سال گذشته به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

نداشتن اینترنت زندگی شخصی ما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. گذشته از اینکه نوجوانان از اینکه نمی توانند به اکانت های شبکه اجتماعی شان لاگین کنند فریاد خواهند کشید، درجه ی تاثیرگذاری این مساله، به شدتِ وابستگی ما به اینترنت بستگی دارد. برخی از ما خیلی کم از اینترنت استفاده می کنیم، در حالیکه برخی دیگر به ندرت ارتباط با اینترنت را قطع می کنیم، به گونه ای که برای این دسته از افراد زندگی بدون اینترنت مانند داشتن یک زندگی دیگر است.

از لحاظ برقراری ارتباط با دیگران می توان گفت که بشر امروز بیشتر از هر زمان دیگری از اینترنت برای ایجاد ارتباط استفاده می کند. بنابر این بدون اینترنت، روش های ارتباطی ما باید تغییر کند. قطعاً از دود بعنوان سیگنال استفاده نخواهیم کرد، اما نامه های کاغذی جای ایمیل ها را خواهد گرفت و تلفن شکافی را که پیام های فوری، چت و شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است پر خواهد کرد. افزایش نامه های ارسال شده و مکالمات تلفنی به نفع ارائه دهندگان خدمات پستی و شبکه تلفنی خواهد بود، در حالیکه آنچه درباره ی اینترنت همیشه به آن عشق می ورزیم، رایگان بودن برقراری ارتباط است. پس به استفاده از کاغذ و قلم و استمپ، و مکالمه تلفنی با دوستان و اطرافیان باز خواهیم گشت.

مهمتر از همه می توان گفت زندگی به سرعت نرمال خود بر می گردد، نه سرعت اینترنت باند پهن! براحتی می توان دید که اینترنت سرعت زندگی و کل دنیا را افزایش داده است. سریعتر ارتباط برقرار می کنیم، سریعتر خرید و فروش انجام می دهیم، و سریعتر به اطلاعات مورد نظرمان دست پیدا می کنیم. پس با این حساب، بدون اینترنت زندگی سرعت بسیار کندتری از آنچه امروز است از منظر کسب و کار و روابط اجتماعی پیدا خواهد کرد. و چنین کاهشی در سرعت پردازش، ما را متحیر می سازد.

تقریباً تمامی کسب و کار ها امروزه به گونه ای به اینترنت وابسته هستند، چه کسب و کار کوچک و ساده ای باشد، چه یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و پیچیده باشد. بنابر این پیش بینی نتایج محرومیت از اینترنت بر روی کسب و کار ها آنقدر سخت و دشوار نیست. احتمالاً اقتصاد دنیا با رکود مواجه خواهد شد، بورس بازار جهانی صدمه خواهد دید، میلیون ها بیزینس متزلزل خواهد شد، و تاثیر آن بر روی کسب و کار هایی که اساس آن با اینترنت است به شدت چشمگیر است. البته در کنار این معایب، مزایایی نیز به همراه خواهد داشت، از جمله اینکه مصرف کنندگان مجبور خواهند شد محصولات و تولیدات محلی خریداری کنند، که موجب توانگر ساختن مغازه ها و فروشگاه های محلی  و پایدار ساختن اقتصاد محلی می شود. از دست دادن شغل های وابسته به اینترنت برای افراد، از دیگر تاثیرات مخرب از دست دادن اینترنت است. و البته مشاغلی مانند کار در سوپر مارکت ها و فروشگاه های محلی و همینطور مشاغلی که به اینترنت وابستگی ندارند به شدت متقاضی پیدا خواهد کرد و سر بدست آوردن آن فرصت شغلی جنگ خواهد شد!

در کل اینترنت یک پیشرفت تکنولوژی است که قرن ۲۱ را دچار تحول عظیم کرده و روش زندگی، کسب و کار و تعاملات ما را تغییر داده است و قطعاً با گذشت زمان تغییرات بزرگتری نیز خواهد کرد. با اینکه از دست دادن اینترنت بسیار احتمال ضعیفی دارد، اما بشر طی قرن ها نشان داده است که قدرت انطباق پذیری بالایی دارد و با شرایط جدید خود را وفق می دهد. قطعاً افرادی که با اینترنت بزرگ شده اند، زندگی بدون آن را نمی توانند براحتی تحمل کنند، هرچند بسیاری از ما تجربه زندگی بدون اینترنت را نیز در طول عمر خود داشته ایم و زنده مانده ایم!

**************

 

نظرات و ارسال نظر