انشایشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انشا درباره گیتار - انشای | جدیدترین انشا

سخن دوست :امام علی (ع) : دانش، نابود كننده نادانى است.

انشا درباره گیتار

انشا درباره گیتار

انشا درباره گیتار

انشا درباره گیتار

**********

گیتار، یکی از سازهای باره‌دار (میله‌دار) به‌حساب می‌آید که به‌طور معمول، شش سیم دارد. این ساز با دو دست نواخته می‌شود. یک دست با مضراب یا با نوک انگشتان به سیم‌ها ضربه می‌زند تا سیم‌ها مرتعش شوند، و هم‌زمان، انگشتان دست دیگر با قرار گرفتن پشت باره‌ها و ایجاد تغییر در طول سیم‌ها، کوک سیم‌ها را تغییر داده و در نتیجه، نت‌های موسیقایی تولید می‌شود. صدای سیم‌های در حال ارتعاش، یا به‌صورت آکوستیک، از طریق یک محفظه‌ی توخالی تقویت می‌شود (مثل گیتار آکوستیک ) و یا از طریق امپلیفایر و اسپیکر به‌صورت الکتریکی تقویت و شنیده می‌شود.

تاریخچه‌ی گیتار

قبل از پدید آمدن گیتار الکتریک و استفاده از مواد مصنوعی در ساخت گیتار، گیتار این‌گونه تعریف می‌شد: سازی با دسته‌ی بلند و باره‌دار، صفحه‌ی صدای مسطح از جنس چوب، محفظه‌ی صدا و سطح پشتی بدون قوس و عموماً دارای انحناء در دو طرف. عنوان گیتار، برای اشاره به چند نوع کوردوفون که در اوایل قرن دوازدهم میلادی، در جای‌جای اروپا ساخته و استفاده می‌شد، به کار می‌رفت. یک تصویر حکاکی شده بر سنگی با قدمت ۳۳۰۰ سال، مربوط به آسیای صغیر و سوریه‌ی امروز، رامشگری را نشان می‌دهد که سازی زهی به دست دارد و این قدیمی‌ترین تصویر از کوردوفون‌ها است. بر لوح‌های گلی بابل نیز مردمی نمایش داده شده‌اند که سازی در دست دارند و این ساز، شباهت زیادی به گیتار دارد. این‌ موارد، می‌توانند نشان‌دهنده‌ی وجود ریشه‌های گیتار در تمدن بابل باشند.

کلمه‌ی مدرن گیتار، از دوران قدیم به انواع گوناگونی از کوردوفون‌ها اطلاق می‌شده و این امر باعث سردرگمی درباره نام گیتار می‌شود. کلمه‌ی انگلیسی guitar، آلمانی Gitarre و فرانسوی guitare، همگی از کلمه‌ی اسپانیایی guitarra بر گرفته شده‌اند؛ که البته خود این کلمه‌ی اسپانیایی، از کلمه عربی اندلسی قیثاره و مشابه لاتین آن cithara (که از واژه‌ی یونانی باستانی Kithara می‌آید) گرفته شده است. نام Kithara، در چهار جای کتاب مقدس مسیحیان به چشم می‌خورد که البته در ترجمه‌ی کتاب مقدس به زبان انگلیسی، کلمه‌ی Kithara را هارپ ترجمه کرده‌اند.

در مورد تأثیر سازهای همسان قدیمی و باستانی بر گیتار امروزی، نظرات مختلفی وجود دارد. با آنکه داستان شکل‌گیری نخستین گیتارها در تاریخ اسپانیای قرون‌وسطا گم شده است، ولی از دو ساز به‌عنوان اثرگذارترین اجداد گیتار امروزی یاد می‌شود؛ اولی سازیست اروپایی به نام لوت و دومی خویشاوند چهار سیم آن عود که در قرن هشتم توسط موروها به ایبریا برده شد.

در سال‌ ۱۲۰۰ میلادی، حداقل دو ساز با نام گیتار در اسپانیا وجود داشته و توسط نوازندگان نواخته می‌شده است: یکی به نام Guitarra latina (یا همان گیتار لاتین) و دومی به نام Guitarra morisca یا (گیتار مورویی). گیتار مورویی، دارای بدنه‌ای با پشت گرد و محدب، فینگربورد پهن و چندین حفره صدا بود و گیتار لاتین، با‌ دسته‌ی باریک‌تر و تنها یک حفره صدا، از گیتار مورویی متمایز می‌شد. در طول قرن ۱۴ میلادی، به‌تدریج واژه‌های توصیفی “moresca” یا “morisca” و “latina” حذف شدند و از این دو نوع کوردوفون، با نام گیتار یاد شد.

******************

گیتار یک آلت موسیقی سیم دار است. در گذشته گیتارها توسط شش سیم طولی قابل انعطاف که تحت فشار نگه داشته می شد، سیم کشی می شد. امروز این آلت موسیقی نه تنها با چهار، هفت، هشت، ده، یازده، دوازده، سیزده و هجده رشته درست می شود بلکه آلت اصلی موسیقی در سبک های مختلفی مثل فلامنکو، جاز و پاپ می باشد.

گیتار یک ساز سیم دار است که جزء مهمی در برخی سبک های موسیقی می باشد. این ساز کلاسیک و تک نوازی قدیمی ریشه های بسیار قدیمی دارد که به ۴۰۰۰ سال پیش می رسد! یک تعریف جالب از گیتار، یک ساز گردنی فرت دار  که مجهز به یک تخته صدا صاف چوبی و چند دنده می باشد و کناره های پشت آن هم خمیده است. گیتارهای مدرن را می توان به صورت آکوستیک یا با استفاده از یک آمپلیفایر نواخت. نوای موسیقی یا از لرزش سیم ها یا با دستکاری الکتریکی تولید می شوند. امروزه این آلت موسیقی تاثیر بسیار شگرفی بر فرهنگ موسیقایی در سراسر جهان مخصوصاً از زمان تولید گیتارهای الکتریک در دهه سی دارد.

حقایقی جالب درمورد گیتار

·      پیشینیان گیتار مدرن در جایی در آسیای مرکزی و هند نواخته می شدند.

·      اولین نمایش تمثالی گیتار یک حکاکی از هیتی یا آناتولی باستانی در حال نواختن این ساز متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش می باشد.

·      باور بر این است که گیتار مدرن توسط رومن ها از سیتارا به اسپانیا آورده شده است.

·      در زمان باستان به گیتار، گیتارا، کیتارا، سیتارا و سیتار هم گفته می شده است.

·      گیتارهای باستان از ترکیبی از چوب های مختلف ساخته می شد. سیم های آن نیز از روده حیوانات بود.

·      استاندارد ابعاد گیتار مدرن توسط آنتونیو تورس ژورادو بین سالهای ۱۸۱۷ تا ۱۸۹۲ تعیین شد.

حقایقی جالب درمورد طرح گیتار

·      مارک های مختلف گیتار شامل PRS، Dean، Gretsch، Gibson، Ibanez، Jackson، Schecter، Fender و Martin می باشد.

·      سیم گیتارهای کلاسیک معمولا نایلونی است. آنها دسته ای پهن و صاف دارند تا سیم ها با طبلک و آرپاژها کمترین تداخل را ایجاد کنند.

·      گیتار ۱۰ سیمه Yepes، چهار ارتعاش دهنده دارند که درکنار ۱۲ نت رنگی برای تشدید و متوازن کردن صدا و طنین موسیقی کار می کنند.

**************

 

نظرات و ارسال نظر