انشایپنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

انشا در مورد سیل - انشای | جدیدترین انشا

سخن دوست :امام علی (ع) : دانش، نابود كننده نادانى است.

انشا در مورد سیل

انشا در مورد سیل

انشا جدید درباره سیل

انشا در مورد سیل

انشا در مورد سیل

**********

انشا شماره یک در مورد سیل 

موضوع انشا : انشا از زبان یک کودک سیل زده

مقدمه : با نام خداوند هستی بخش انشای خود را از زبان یک کودک سیل زده آغاز میکنم.

بعضی وقتی ها تنها چند دقیقه زندگی تو را زیر و رو میکند. این چند دقیقه در زندگی من زمان آمدن سیل بود.

خانه ام ، وسایل زندگی ام . کوچه هایی که در آن بازی میکردم .

محله که از آن خاطره داشتم.

درخت روبری خانه ، گل فروشی سر خیابان ، ساندویچی ته کوچه … مسجد محل ، سالن ورزشی شهر …

سیل همه کودکی و خاطراتم را در چند دقیقه شست و رفت.

هرگز فکر نمیکردم روز از باران بترسم .

اما حالا قطره های بی شمار بارانی که عاشقش بودم جمع شدند و زندگی ام را نابود کرده اند.

حالا من مانده ام و شهری شناور در آب .

حالا من مانده ام و خاطرات شبی که سیل جاری شد و بسیاری از نزدیکان مرا با خودش برد.

حالا که سیل تمام شده است و ما ماندیم و زندگی گل آلودی درد آور که باید با امید و تلاش دوباره بسازیم .

از خداوند بزرگ و مهربان میخواهم که با دستان قوی و مهربانش کمک کند تا کودکان ضعیف و بی پناهی مثل من دوباره خانه و تکیه گاه و پناه داشته باشند . آمین .

 

نتیجه گیری : سیل ، زلزله ، طوفان ، آتش سوزی ، خشکسالی ، بیماری ها و … همه روی دیگر زندگی هستند و ممکن است در همه جای جهان رخ دهند. بد نیست به خود تلنگر بزنیم که شاید روزی ما مبتلا به این بلاهای سخت و دردناک باشیم . پس نباید هموطنان و هم نوعان خود را در روزهای سخت فراموش کنیم و حتی کمترین کمک های ساده را از آنها دریغ نکنیم .

 

***********************

انشا در مورد سیلاب

انشا شماره دو در مورد سیل 

موضوع انشا : سیل چیست و چگونه به وجود می آید ؟

سیل به معنی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد. در معنای «آب جاری شده»، کاربرد این واژه بر ریزش جریاندلالت داشته و مخالف معنی عدم ریزش یا «فرونشینی» است. «سیل»، طوفان جهانی افسانه و احتمالاً تاریخ، به عنوان طوفان در اساطیر بکار رفته‌است. در خلال یا پس از یک بارندگی شدید، مقدار دبی رودخانه به سرعت افزایش یافته و در نتیجه آب از بستر عادی خود سر ریز و دشت سیلابی و مناطق اطراف را دربر می‌گیرد. با بررسی دشت سیلابی قدیمی و آبرفت‌های آن، شاید بتوان با درجه‌ای از تقریب احتمال وقوع و بزرگی سیل‌های آتی منطقه را مشخص کرد. اصولاً بزرگی سیل‌ها و تکرار آن‌ها در طول زمان تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است.

البته امروزه به دلیل دخالت‌های بی‌رویه در بسیاری نقاط که قبلاً سیل نمی‌آمده، طغیان‌های بزرگی مشاهده می‌شود. فعالیت بشر به چند صورت احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد. از آن جمله می‌توان به ساختمان‌سازی در دشت سیلابی رود که مستلزم اشغال بخش‌هایی از آن است و باعث کاهش ظرفیت طبیعی رود می‌شود، اشاره کرد. به این ترتیب محدوده‌ای از دشت سیلابی که در زمان طغیان زیر آب می‌رود، گسترده‌تر می‌گردد.

شهرسازی‌ها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود. حجم زیاد آب از یک طرف بر بزرگی طغیان می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آن‌ها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد. موارد پیش معمولاً تأثیر تدریجی دارند، ولی سیل‌های ناگهانی و فاجعه‌آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد می‌شوند.

 

***************

 

موضوع تحقیق سیل 

انشا شماره سه در مورد سیل 

موضوع انشا : چه عواملی باعث بروز سیل میشود ؟

از زمان‌های ماقبل تاریخ، مردم بجهت دسترسی به سیستم حمل و نقل ارزان و راحت و همچنین داشتن دسترسی به منابع غذائی و تجارت، در کنار دریاها و رودخانه‌ها مسکن می‌گزیدند؛ چنانچه جمعیت انسانی در کنار منابع طبیعی آبی متمرکز نبودند، هیچ نگرانی از بروز سیل وجود نداشت؛ ولی به هرحال وجود خاک حاصلخیز کنار رودخانه‌ها منوط به جاری شدن سیلاب‌های متعدد و وجود انواع رسوب گذاری‌های عادی همراه با آن می‌باشد.

در این تحقیق در مورد انواع سیل و علت های به وجود آمدن سیل صحبت میکنیم . 

۱-سیلاب های برخواسته از دریا 

سیلاب‌های برخاسته از دریا قدرت ایجاد طغیان‌ها یا در هم نوردیدن استحکامات ضد سیل مانند سیل شکن‌ها و همچنین صاف کردن تپه‌های شنی یا پر کردننواحی گود زمین را دارا است؛ بنابراین در زمین‌های ماورای این استحکامات ساحلی امکان سیل گرفتگی و آسیب دیدگی متصور است. عواملی مانند طوفان‌های سهمگین طوفان‌های برق آسا، جزر و مد بلند، پدیده تسونامی یا ترکیب این‌ها، باعث ایجاد سیلاب‌های دریایی می‌گردند. از آنجائیکه اکثر مناطق شهری در کنار ساحل بنا شده‌اند، این تهدید جدی در تمام نقاط جهان وجود دارد.

 

۲- کمبود پوشش گیاهی 

سیل زمانی رخ می‌دهد که خاک و پوشش گیاهی یک منطقه توانایی جذب کامل آب را نداشته باشد. در این زمان حجم آب به صورت غیرقابل کنترل از طریق کانال‌های رودخانه‌ای یا حفره‌های طبیعی یا مخازن آب دست‌ساز بشر، ریزش می‌نماید.

 

۳- سیل های رودخانه ای 

سیل‌های دوره‌ای به صورت طبیعی در بسیاری از رودخانه‌ها رخ داده و باعث بوجود آمدن مناطقی بنام دشت‌های سیلابی می‌گردد. علت وقوع این سیلاب‌ها بارش باران‌های شدید و گاهی نیز توأم با ذوب برف است که باعث طغیان رودخانه و جاری شدن آب در زمین‌های حاشیه‌ای رود می‌شود. نام سیلابی که به یکباره و بدون هیچ فرصت قبلی ایجاد و جاری می‌شود، سیل آنی است. سیلاب‌های آنی معمولاً در اثر بارش بیش از حد در یک منطقه نسبتاً کوچک ایجاد می‌گردند. از سوی دیگر سیل نواحی ساحلی نیز بر اثر بادهای شدید سطح اقیانوس یا بواسطه امواج حاصله از زمین لرزه‌های کف دریا بوجود می‌آید. البته شمار عوامل ایجاد سیل زیاد است.

 

۴- باران های موسمی شدید 

باران‌های موسمی در کشورهای استوایی مانند بنگلادش، توانایی ایجاد سیل‌هایی خانمان برانداز را دارند. طوفان‌های دریایی موسوم به هاریکان نیز دارای خصوصیاتی هستند که در کل توان ایجاد سیل‌های مخرب را دارند. نام یکی از این خصوصیات طوفان‌های برق آسا (سیل دریایی که ارتفاع آن به ۸ متر می‌رسد) است که در اثر حرکت هاریکان دریایی به سمت ساحل بوجود می‌آید.

 

۵- سیل ناشی از ذوب برف کوه ها 

از انواع دیگر این علل سیل‌های آنی ناشی از ذوب برف کوه‌ها، تحت شرایطی نادر و با امتزاج با امواج گرم، به عاملی مخرب تبدیل می‌شوند که باعث ازبین رفتن جان ومال مردم می‌شوند.

 

۶- زمین لرزه های کف دریا 

زمین لرزه‌های کف دریا، فعالیت جزایر آتشفشانی که بشکل‌گیری مواد مذاب (مانند ترا یا کراکاتتاو) می‌انجامند و ریزش خاک کف دریا بر طبقات قاره‌ای تماماً آبستن موج‌های جزر و مدی بنام تسونامی هستند که باعث تخریب مناطق ساحلی خواهند شد. گزینه «تسونامی» را جهت آشنائی با جزئیات کامل این نوع سیل دریایی، ببینید.

 

************************

 

تحقیق چه عواملی باعث بروز سیل میشود ؟

انشا شماره چهار در مورد سیل 

موضوع انشا : در هنگام وقوع سیل چه باید کرد ؟

در این تحقیق ( انشا ) میخواهیم در مورد اقدامات ایمنی و نکات مهم در برخورد و مواجهه با سیل صحبت کنیم . در ادامه اقدامات ضروری قبل / حین / و بعد از وقوع سیل را بررسی میکنیم:

 

اقدامات قبل از وقوع سیل

  1. از خانه سازی در حریم رودخانه، آن هم با مصالح نامناسب بپرهیزید.
  2. کیف امدادوکمکهای اولیه را تجهیز نموده و آن را در دسترس قرار دهید.
  3. برای زمان وقوع سیل در ظرفهای مطمئن ، آب سالم ذخیره کنید.
  4. مقداری غذا به صورت کنسرو ذخیره نمائید.
  5. وسیله روشنایی تهیه کنید.
  6. (چراغ قوه، شمع،…)اسناد واوراق بهادار را در جعبه ای ضدآب و مطمئن قرار دهید.
  7. اگر آب‌گرم‌کن و یا وسایل برقی در معرض سیل قرار دارند، آنها را در جایی بالاتر از سطح موجود قرار دهیدبرای جلوگیری از برگشت آب سیل و فاضلاب از طریق مجاری فاضلاب به داخل منازل، «دریچه‌های کنترل» فاضلاب تعبیه نمایید.
  8. برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل خانه، در مسیر آن سد خاک‌ریز و سیل‌بند بسازید.
  9. اگر در جایی زندگی می کنید که دائما با خطر سیل گرفتگی مواجه هستید با استفاده از مصالح مناسب و تمهیدات لازم ، ساختمان خود را ضدآب کنید و دیوارهای زیرزمین‌ را با عایق‌های ضد آب بپوشانید تا جلوی نفوذ آب و آسیب‌های بعدی گرفته‌شود.
  10. منزل خود را در مقابل حوادث بیمه نمائید.

 

اقدامات حین وقوع سیل

  1. برای اطلاع از وضعیت و گرفتن دستورات لازم به رادیو، تلویزیون ویا اعلام بلندگوهای عمومی گوش دهید، در صورتی که دستور تخلیه داده شد، فوراً این کار را انجام دهید.
  2. لحظه ای که شما تشخیص دادید که سیلاب در حال شکل گیری است، خیلی سریع عمل کرده و خود را نجات دهید.
  3. شما فقط چند دقیقه فرصت دارید.
  4. از فاضلاب ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری نمائید، بخاطر داشته‌باشید جویبارها، کانال‌های فاضلاب، تنگه‌ها و . . . نیز می‌توانند ناگهان دچار سیل شوند.
  5. اگر خانه شما در محل مرتفعی است و خطر آب گرفتگی شما را تهدید نمی کند، نیاز به خروج از منزل نمی باشد و گرنه مناطق کم ارتفاع را سریعاً ترک نمائید و به مناطق مرتفع که دور از رودخانه ها و نهرها باشند، بروید.
  6. در صورت ترک خانه اشیاء گران قیمت را به محل های بالاتری در منزل ببرید درها را قفل کنید.
  7. جریان آب، برق، گاز را برای اجتناب از آتش سوزی و برق گرفتگی و انفجار قطع کنید.
  8. در آب درجریان، راه نروید چرا که ۱۵ سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث برهم خوردن تعادل شما شود، اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند.
  9. برای اینکه از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوب دستی استفاده کنید.

 

نکات مهم در مورد رانندگی در هنگام وقوع سیل 

  1. در منطقه سیل‌زده رانندگی نکنید.
  2. اگر سیل اطراف خودروی شما را فراگرفته‌است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودرویتان را خیلی سریع با خود می‌برد.
  3. هیچ گاه به تنهایی در یک ناحیه سیل زده، به این طرف و آن طرف نروید، اگر پیاده هستید، از نقاطی که در آن سطح آب از زانو بالاتر است عبور نکنید.
  4. هرگز از درختان در معرض سیل به عنوان محل امن استفاده نکنید.
  5. در هنگام سیل از پل‌های چوبی سست بر روی رودخانه‌ها عبور نکنید.
  6. وسایل نقلیه، حیوانات اهلی و اشیاء قابل حمل را به نزدیکترین محل مرتفع انتقال داده شود.در جریان سیل شنا نکنید.
  7. در بیشتر خودروها ارتفاع پانزده سانتیمتر آب می‌تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل نماید و یا حتی باعث توقف حرکت آن گردد.
  8. خودروها و وسایل نقلیه محل های امنی در مقابل سیل نمی باشند، اگر وسیله نقلیه شما از حرکت ایستاد(به علت فرو رفتن در آب یا گل) فوراً آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید.
  9. سی سانتیمتر آب، بیشتر خودروها را شناور می‌کند.
  10. شصت سانتیمتر آب در حال حرکت، می‌تواند خودروها را شناور سازد.
  11. درصورت بالاآمدن سطح آب، از توقف در منطقه آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید.
  12. از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و سواحل آنها در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل بپرهیزید.
  13. در هنگام رانندگی مراقب شیب ها و پیچ های جاده باشید، در هنگام رانندگی از دنده سنگین استفاده کنید، زیرا ترمزها در آب بخوبی کار نمی کنند .

 

اقدامات بعداز وقوع سیل

  1. خود را به نزدیکترین محل امدادرسانی هلال احمر یا استانداری برسانید، غذا، البسه، و کمکهای اولیه در آنجا موجود است.
  2. برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی حتماً به گزارش اخبار محلی توجه کنیدو آب آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانید.
  3. از سیلاب دور شوید، چراکه این آب ممکن است با روغن، گازوییل، یا فاضلاب آلوده‌شده‌ باشد و یا احتمال دارد در اثر تماس با خطوط نیروی برق زیرزمینی، جریان برق پیدا کرده ‌باشد.
  4. از آب در جریان فاصله بگیرید.
  5. به مناطقی که سیلاب عقب‌نشینی کرده‌است توجه کنید، زیرا خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است بخاطر جریان سیل ضعیف شده ‌باشد و در اثر وزن خودرو فرو برود.
  6. از خطوط فشار قوی دوری کنید.

 

نکات مهم پس از بازگشت به خانه در هنگام وقوع سیل 

  1. زمانی به خانه بازگردید که مسئولان وضعیت را امن اعلام کنند.
  2. از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده‌است، دور شوید.
  3. هنگام ورود به منزل نهایت احتیاط را بنمایید، ممکن است پی‌های ساختمان آسیب‌دیده باشد ولی در ابتدا خرابی دیده نشود و ظاهر خانه سالم به نظر بیاید.
  4. سعی کنید در طول روز به منزل برگردید تا استفاده از وسایل روشنائی لازم نباشد.
  5. چنانچه مجبور هستید شبانه به خانه برگردید، خیلی محتاط باشید، از فانوس، مشعل، کبریت، برای روشن کردن ساختمان استفاده نکنید، چراغ قوه را نیز قبل از ورود به ساختمان روشن کنید.
  6. از غذاهای کنسرو شده استفاده نمائید.
  7. لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.
  8. آبهای جمع شده برای گودال ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به خصوص پشه ها ایجاد خواهد کرد، بنابراین از توری در محل اقامت خود استفاده نموده و پوشاک آستین بلند و چکمه های ساق بلند بپوشید.
  9. چون سیل باعث خارج شدن مارها از لانه‌های خود می‌شود بعد ازسیل مراقب مارگزیدگی باشید.
  10. پس از سیل احتمال شیوع بیماریهای عفونی مانند عفونت های دستگاه گوارش از جمله هپاتیت، وبا، و حصبه و . . . وجود دارد، که باید مراقبت های لازم بهداشت فردی و عمومی به عمل آید.
  11. اگر مخزن توالت، کاسه توالت، تصفیه‌خانه و تأسیساتی مانند آن آسیب‌دیده است در صورت امکان آن را تعمیر نمایید.
  12. سیستم‌های زهکشی در صورت آسیب‌دیدن سلامتی و بهداشت افراد را به مخاطره می‌اندازد.
  13. هرچه که خیس و مرطوب شده‌است را تمیز و ضدعفونی نمایید زیرا گل ‌و ‌لای باقی‌مانده از سیلاب حاوی مواد شیمیایی و فاضلابی می‌باشد.

 

***********************

 

تحقیق در مورد سیلاب

انشا شماره پنج در مورد سیل 

موضوع انشا : سیل چیست و سیلاب ها چگونه ایجاد میشوند ؟

بلایای طبیعی همواره کره زمین را تحت تأثیر قرار داده وسبب وارد آمدن آسیب به مردم نظیر جراحت، بیمـاری سـوء تغذیه، فشار های روحی ـ روانی ومرگ می شوند . زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی درکـشور مـا مطـرح هـستند وآنچه که از این بلایا فاجعه می سازد عدم آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تـأثیر سـوء وقـایع طبیعـی بـر ارکـان تندرستی – اقتصادی و محیطی است .

معنی کلمه سیل : 

کلمه «سیل» بمعانی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد. اصولا بزرگی سیلها و تکرار آنها در طول زمان تابع شدت بارندگی ، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است.

 

عوامل ایجاد سیلاب : 

  1. باران شدید: از شایع ترین عوامل ایجاد سیلاب باران های شدید دوره ای یا ناگهانی هستند.
  2. ذوب برفها: آب شدن برفها و تکه یخ‎های بزرگ عامل دیگر وقوع سیل است .
  3. سیل های دریایی : بعضی سیل‎ها در اثر امواج کنار دریا جاری می‎شوند. در یک موج مدی توده عظیمی از آب دریا،، ناحیه‎ گسترده‎ای از زمین ساحلی را می‎گیرد. اغلب این امواج مد دریا در اثر زلزله‎های زیر دریایی اتفاق می‎افتند ولی گاهی به دنبال طوفان نیز حادث می‎شوند.
  4. نوع خاک های نفوذ ناپذیر منطقه : مناطقی که خاک‎های چسبنده و بدون پوشش گیاهی دارند برای ایجاد سیل بسیار مستعد هستند زیرا آب بارندگی در خاک نفوذ نکرده و جاری می‎شود.
  5. تخریب سدها و آب‌بندها: این عامل نیز میتواند سبب رها شدن ناگهانی مقدار زیادی آب و جاری شدن سیلاب شود.
  6. شهر سازیها و حذف گیاهان: در هنگام ریزش آب باران‌های سنگینی که باعث بروز سیلاب‌ها می‌شوند، ذرات آب با شاخ و برگ درختان جنگل برخورد می‌کنند و تا حد زیادی از سرعت آن‌ها کاسته می‌شود. همچنین خاک جنگل هم پوشیده از شاخ و برگ گیاهان و درختان است که باعث جذب آب می‌شود و جویبارهایی با آب ذلال را به وجود می‌آورد.
  7. فرسایش خاک و رسوبات کف رودخانه : درنتیجه این عوامل ظرفیت رودخانه ها کاهش میابد و هنگام وقوق سیل سرریز میکند.
  8. دخالت های انسانی : البته امروزه به دلیل دخالتهای بی رویه در بسیاری نقاط که قبلا سیل نمی‌آمده ، طغیانهای بزرگی مشاهده می‌شود. فعالیت بشر به چند صورت احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد. از آن جمله می‌توان به ساختمان سازی در دشت سیلابی رود که مستلزم اشغال بخشهایی از آن است و باعث کاهش ظرفیت طبیعی رود می‌شود، اشاره کرد.

این موارد و مواردی از این قبیل از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث بروز سیل گردند.

 

*****************

 

انشا درباره سیل :

انشایم را با نام پروردگار آغاز می کنم .

همیشه در تمامی دنیا شاهد بلایای طبیعی بوده ایم .

این بلاهای طبیعی ممکن است زندگی ما را زیر و رو کند .

سال گذشته در کرمانشاه زلزه ای آمد که خانه و زندگی تمام این مردم را گرفت و آنها را در سرما بی خانمان کرد .

به تازگی در عید نوروز زمانی که بیشتر مردم آماده آمدن بهار می شدند سیلی آمد

و تمامی برنامه ها ، سفره عیدشان و خانه و کاشانه آنها را با خود برد .

این می تواند بسیار غمگین و ناراحت ککنده باشد که مردم که باید در این ایام شاد باشند و دور هم به شادی بگذرانند

باید در غم و ناراحتی باشند خانه و تمامی زندگی شان را آبی ببرد .

و حتی عده ای عزیزانشان را از دست بدهند .

اما این هم باید بدانیم درست است که زندگی و شادی این مردم را آب برد اما این مردم تنها نیستند

و تمامی مردم ایران همیشه هستند برای کمک به هم نوعانشان .

و این کمک ها و هم دلی ها هیچوقت از بین نمی رود

و تا زمانی که این کمک ها و این همدلی ها هست این سیل زدگان دلشان گرم است و

امیدشان پابرجاست .

اگرچه بی سرپناه مانده اند اما کمک های هم نوعانشان هیچوقت تمام نخواهد شد و

همیشه باعث دلگرمی این عزیزان خواهد بود .

 

نظرات و ارسال نظر