انشایپنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

انشا های جالب و جدید در مورد قلب - انشای | جدیدترین انشا

سخن دوست :امام علی (ع) : دانش، نابود كننده نادانى است.

انشا های جالب و جدید در مورد قلب

انشا های جالب و جدید در مورد قلب

انشا های جالب و جدید در مورد قلب

آدمی دو قلب دارد !
قلبی که از بودن آن با خبر است و قلبی که از حضورش بی خبر.
قلبی که از آن با خبر است همان قلبی ست که در سینه می تپد

همان که گاهی می شکند
گاهی می گیرد و گاهی می سوزد
گاهی سنگ می شود و سخت و سیاه
و گاهی هم از دست می رود…

 

با این دل است که عاشق می شویم
با این دل است که دعا می کنیم
با همین دل است که نفرین می کنیم
و گاهی وقت ها هم کینه می ورزیم…

 

اما قلب دیگری هم هست.قلبی که از بودنش بی خبریم.
این قلب اما در سینه جا نمی شود
و به جای اینکه بتپد…..می وزد و می بارد و می گردد و می تابد
این قلب نه می شکند نه میسوزد و نه می گیرد
سیاه و سنگ هم نمی شود
از دست هم نمی رود

 

زلال است و جاری
مثل رود و نسیم
و آنقدر سبک است که هیچ وقت هیچ جا نمی ماند
بالا می رود و بالا می رود و بین زمین و ملکوت می رقصد

 

این همان قلب است که وقتی تو نفرین می کنی او دعا می کند
وقتی تو بد می گویی و بیزاری او عشق می ورزد
وقتی تو می رنجی او می بخشد…

 

این قلب کار خودش را می کند
نه به احساست کاری دارد نه به تعلقت
نه به آنچه می گویی نه به آنچه می خواهی
.
.
.
.
.
و آدمها به خاطر همین دوست داشتنی اند
به خاطر قلب دیگرشان
به خاطر قلبی که از بودنش بی خبرند .
ما را دوست دارند بی هیچ علتی!

 

***************

 

قلب اندامی است که خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی را هر روز در سراسر بدن به جلو هل می دهد و به گردش درمی آورد. قلب در روز بیش از 100،000 بار خون پمپ می کند. قلب، خون را با بزرگ تر و کوچک تر شدن (منبسط و منقبض شدن) پمپ می کند. هنگام ورزش، حدود 10 ثانیه برای خون پمپ شده از قلب طول می کشد تا به انگشت شست پا برسد.

قلب باید بتواند خون را از میان حدود 60،000 مایل (تقریباً 96.500 کیلومتر) رگ خونی به جلو هل دهد، این فاصله مانند این است که کل جهان را حدود 2.5 بار دور بزنیم! ذکر برخی از حقایق جالب و هیجان انگیز درباره این اندام به فهم اهمیت و کارکرد آن کمک می کند.

 

√ قلب ما در قفسه سینه مان واقع شده و به خوبی به وسیله قفسه سینه مان محافظت می شود.

 

√ قلب یکی از اندام های مهم بدن انسان است. قلب به طور مداوم خون را از طریق رگ های خونی به نقاط مختلف بدنمان پمپاژ می کند.

 

√ قلب از چهار حفره تشکیل شده که عبارتند از دهلیز چپ، دهلیز راست، بطن چپ و بطن راست.

 

√ چهار دریچه در قلب انسان وجود دارد، آنها تضمین می کنند که خون تنها از یک مسیر حرکت کند. یا به داخل یا به خارج.

 

√ سمت راست قلب ما خون را رو به بالا به ریه های ما و به داخل سمت چپ قلب پمپ می کند. سمت چپ قلب، خون را به خارج و به کل بدن مان پمپ می کند.

 

√ خونی که قلب را ترک می کند از طریق سرخرگ ها (شریان) حمل می شود. شریان اصلی ای که بطن چپ را ترک می کند آئورت است. شریان اصلی ای که بطن راست را ترک می کند شریان ریوی است.

 

√ تعداد زیادی از رگ های خونی به قلب ما متصلند. چنان که گفته شد رگ های خونی ای که خون را به قلب ما حمل می کنند سیاهرگ یا ورید نامیده می شوند. رگ هایی که خون را از قلب ما خارج می کنند سرخرگ نامیده می شوند. سرخرگ ها و سیاهرگ های واقعاً بزرگی در بدن ما وجود دارند – ورید اجوف (ورید اجوف فوقانی و تحتانی یا بالایی و پایینی) سیاهرگی است که خون را از همه سیاهرگ های دیگر جمع آوری می کند و آن را به قلب می برد. آئورت، سرخرگ بزرگی است که خون را از قلب ما به همه سرخرگ های دیگر بدنمان حمل می کند.

 

*************************

 

بدن انسان را می‌توان به یک شهر بزرگ تشبیه کرد که عروق مختلف، جاده‌ها و قلب، مرکز شهر را تشکیل می‌دهد. این شهر بزرگ علاوه بر ارتباط با سایر شهرها، به تنهایی یک واحد مستقل به شمار می‌آید. به همین علت در حیطه مطالعات پزشکی، دانشجویان علوم پزشکی پس از مبحث علوم اعصاب و مطالعه درباره چگونگی پردازش اطلاعات توسط مغز و ارتباط سایر بخش‌های عصبی بدن، به سراغ مبحث دستگاه قلبی-عروقی بدن می‌روند تا با شناخت کافی از این دو دستگاه، آناتومی بدن انسان را فرا گیرند.

در این یادداشت قرار نیست از آناتومی کامل قلب انسان صحبت به میان بیاوریم چرا که پیش از این در یک یادداشت به صورت مفصل به کالبدشکافی این عضو پرداخته شده است. در حال حاضر صرفا قصد داریم ۱۰ حقیقت جالب درباره قلب انسان عنوان کنیم که شاید بد نباشد شما هم آن را بدانید.

۱۰- قلب‌تان اندازه یک مشت گره کرده است

هر چند این موضوع همیشه دقیق از آب در نمی‌آید ولی معمولا قلب هر فرد بزرگسال، به اندازه یک مشت گره کرده است. این قضیه را نیز باید مد نظر داشت این نکته صرفا برای افراد بزرگسال و بالغ صدق می‌کند. برای دستیابی به موقعیت احتمالی این عضو مهم، کافیست مشت خود را گره کرده و در میان‌ سینه خودتان، کمی متمایل به سمت چپ فشار دهید.

۹- قلب یک انسان، هفت هزار لیتر خون را در طول ۲۴ ساعت پمپاژ می‌کند

به طور متوسط قلب یک انسان سالم  هفت هزار لیتر خون را در طول ۲۴ ساعت به بافت‌های بدن پمپاژ می‌کند. نکته جالب‌تر اینجاست تنها ۲۰ ثانیه طول می‌کشد خون به تمام دستگاه عضلانی بدن پمپ شود. این اعداد و ارقام شاید برای شما بسیار حیرت‌برانگیز و غیرقابل باور باشد ولی بدن من و شما برای عملکرد بهینه‌اش، به جریان ثابتی از خون درون عروق بزرگ نیازمند است. با کاهش یا حتی افزایش یک باره جریان خون، مسلما با عوارضی نظیر سکته‌های قلبی و مغزی مواجه خواهیم شد.

– درون قلب، یک سیستم الکتریکی تعبیه شده است

این مسئله که قلب شما با چه ضرب‌آهنگی به تپش میفتد، در اوایل پیدایش علوم پزشکی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. تا اینکه پزشک‌های مختلف پس از کالبدشکافی و آزمایش‌های متعدد دریافتند یک سیستم الکتریکی درون این عضو تعبیه شده است. این سیستم از چند گره الکتریکی و دسته‌جات زیادی از اعصاب ظریف تحت عنوان پورکنژ تشکیل می‌شود. اگر به هر نحوی این سیستم دچار اختلال شود، قلب شما کارایی خودش را ممکن است از دست بدهد و به دنبال آن احتمال دارد به فرد حمله قلبی دست بدهد. اگر دقت کرده باشید برای احیای فردی که نبضش قطع شده و هوشیار نیست، از دستگاه شوک برقی (دفیبریلاتور) استفاده می‌کنند تا با القای یک جریان الکتریکی به گره پیش‌آهنگ قلبی، این ارگان دوباره به کار بیفتد.

۷- پژوهشگران شواهدی از وجود بیماری قلبی در مردم دوران باستان پیدا کردند

علم به قدری پیشرفت کرده که از تجهیزات حال حاضر می‌توان برای دستیابی به اسرار گذشته استفاده کرد. پژوهشگران اخیرا روی مومیایی‌های مصری دست به تحقیقات گسترده زدند و آنها خبر از یافتن شواهدی مبنی بر وجود بیماری قلبی در یک جنازه ۳۵۰۰ ساله مصری را در رسانه‌ها مطرح ساختند. این خبر جالب بیانگر این موضوع است بیماری قلبی در هزاران سال گذشته نیز وجود داشته و مطالعه بیماری‌های قلبی-عروقی مادرزادی باید در حال حاضر پراهمیت‌تر از گذشته ادامه پیدا کند.

 

 

*********************

 

Heart

The heart is a muscular organ in most animals, which pumps blood through the blood vessels of the circulatory system. Blood provides the body with oxygen and nutrients, as well as assisting in the removal of metabolic wastes. In humans, the heart is located between the lungs, in the middle compartment of the chest.

قلب

قلب در بیشتر حیوانات یک ارگان عضلانی محسوب می شود که خون را از طریق رگ های خونی دستگاه گردش خون پمپاژ می کند. خون همان طور که در دفع مواد زائد سوخت و ساز کمک می کند، اکسیژن و مواد مغذی بدن را نیز فراهم می کند. در انسان، قلب بین ریه ها، در محدوده میانی قفسه سینه قرار دارد.

In humans, other mammals, and birds, the heart is divided into four chambers: upper left and right atria and lower left and right ventricles. Commonly the right atrium and ventricle are referred together as the right heart and their left counterparts as the left heart. Fish, in contrast, have two chambers, an atrium and a ventricle, while reptiles have three chambers. In a healthy heart blood flows one way through the heart due to heart valves, which prevent backflow. The heart is enclosed in a protective sac, the pericardium, which also contains a small amount of fluid. The wall of the heart is made up of three layers: epicardium, myocardium, and endocardium.

در انسان و دیگر پستانداران و پرندگان، قلب به چهار حفره تقسیم می شود: دهلیز بالای چپ و راست و بطن پایین چپ و راست. به طور معمول، دهلیز و بطن راست، به عنوان قلب راست و همتایان چپ، قلب چپ به شمار می آید. قلب ماهی دارای دو حفره، یک دهلیز و بطن است، در حالی که خزندگان دارای سه حفره هستند. در یک قلب سالم، به دلیل وجود دریچه های قلب، خون از یک طرف جریان دارد که مانع برگشت خون می شود. قلب در یک کیسه و غشاء خارجی محافظ قلب قرار دارد که حاوی مقدار کمی مایع است. دیواره قلب از سه لایه تشکیل شده است: اپیکاردیم (قسمت خارجی عضله قلب)، میوکاردیم (عضله قلب) و اندوکریدیم (درون شامه قلب).

The heart pumps blood with a rhythm determined by a group of pace making cells in the sinoatrial node. These generate a current that causes contraction of the heart, traveling through the atrioventricular node and along the conduction system of the heart. The heart receives blood low in oxygen from the systemic circulation, which enters the right atrium from the superior and inferior venae cavae and passes to the right ventricle. From here it is pumped into the pulmonary circulation, through the lungs where it receives oxygen and gives off carbon dioxide. Oxygenated blood then returns to the left atrium, passes through the left ventricle and is pumped out through the aorta to the systemic circulation−where the oxygen is used and metabolized to carbon dioxide. The heart beats at a resting rate close to 72 beats per minute. Exercise temporarily increases the rate, but lowers resting heart rate in the long term, and is good for heart health.

قلب خون را با ریتمی پمپاژ می کند که توسط گروهی از سلول های ضربان ساز در گره سینوسی دهلیزی تعیین می شوند. این کار جریانی ایجاد می کند که موجب انقباض قلب می شود و از طریق گره دهلیزی بطنی و در امتداد سیستم هدایت قلب حرکت می کند. قلب خون کم اکسیژن را از گردش خون منظم دریافت می کند که از دهلیز راست از بزرگ سیاهرگ بالایی و پایین وارد می شود و به بطن راست می رود. سپس به گردش خون شش ها پمپاژ شده و از آن طریق اکسیژن دریافت کرده و دی اکسید کربن را پس می دهد. خون دارای اکسیژن به دهليز چپ باز می گردد و از بطن چپ عبور مي كند و از طريق آئورت وارد دستگاه گردش خون می شود كه در آن جا اكسيژن مصرف می شود و با دي اكسيد كربن جایگزین می گردد. قلب نزدیک به ۷۲ ضربان در هر دقیقه در حالت استراحت می زند. ورزش به طور موقت ضربان را افزایش می دهد، اما ضربان قلب درحالت استراحت کاهش می یابد و برای سلامتی قلب مفید است.

Cardiovascular diseases (CVD) are the most common cause of death globally as of 2008, accounting for 30% of deaths. Of these more than three quarters are a result of coronary artery disease and stroke. Risk factors include: smoking, being overweight, little exercise, high cholesterol, high blood pressure, and poorly controlled diabetes, among others. Cardiovascular diseases frequently do not have symptoms or may cause chest pain or shortness of breath. Diagnosis of heart disease is often done by the taking of a medical history, listening to the heart-sounds with a stethoscope, ECG, and ultrasound. Specialists who focus on diseases of the heart are called cardiologists, although many specialties of medicine may be involved in treatment.

بیماری های قلبی عروقی (CVD) شایع ترین علت مرگ در سراسر جهان از سال ۲۰۰۸ است که ۳۰ درصد مرگ و میر را شامل می شود. در بیش از سه چهارم افراد، علت آن بیماری سرخرگ کرونری و سکته است. عوامل خطر آفرین در میان عوامل دیگر شامل: سیگار کشیدن، داشتن اضافه وزن، ورزش کم، کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت به ندرت کنترل شده می باشد. بیماری های قلبی عروقی اغلب علائم ندارند و ممکن است باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس شود. تشخیص بیماری های قلبی اغلب با بررسی تاریخچه پزشکی افراد، گوش دادن به ضربان قلب با گوشی پزشکی ، ECG و سونوگرافی انجام می شود. متخصصانی که در زمینه بیماری های قلب متمرکز هستند، متخصصان قلب و عروق نامیده می شوند، اگر چه بسیاری از تخصص های پزشکی ممکن است در درمان دخیل باشند.

نظرات و ارسال نظر